De elektrische hypercars schieten als paddestoelen de grond uit, maar één partij gaat niet mee met deze ontwikkeling: McLaren. Niet omdat het vasthoudt aan de V8, maar omdat al die accu's op dit moment gewoon te zwaar zijn.

McLaren Senna


Een van de grootste nadelen van een BEV (Battery Electric Vehicle) is dat hij op batterijen rijdt. Die dingen zijn van zichzelf namelijk loeizwaar, en zoals we allemaal weten is een hoog gewicht nooit goed voor een sportwagen. Er is immers een reden dat ze auto's helemaal strippen in de racewereld. En bij McLaren denken ze er op precies die manier over. In Woking hebben ze een hele filosofie over het zo licht mogelijk maken van hun voertuigen en daar past een lading accu's blijkbaar niet bij. Zeker niet als we het hebben over een hypercar.

Betere prestaties

In een recentelijk interview met het Australische Motoring.com.au vertelde Jamie Corstorphine, McLarens global marketing director, dat de autofabrikant niet aan een elektrische hypercar gaat beginnen totdat ze kunnen garanderen dat hij daadwerkelijk beter is dan een sportwagen van nu. En hoewel elektrische auto's betere prestaties neerzetten als het aankomt op vermogen, wegen ze flink wat meer. En dat gewicht komt niet ten goede van de algehele ervaring van het rijden in een dergelijke auto. Dus tot de tijd aangebroken is dat McLaren een elektrische hypercar licht genoeg kan maken, hoeven we er geen van hen te verwachten.

Dat terwijl de Britse autofabrikant wel plannen heeft om elektrificatie toe te voegen aan het aanbod. Het merk denkt op dit moment dat elektrische technologie pas ergens in 2025 ver genoeg is om voor hen bruikbaar te zijn voor een volledig elektrische auto. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het tegen die tijd ook voldoende is voor een hypercar.

Hybride-aandrijflijn

Voor 2022 wil McLaren wel ongeveer de helft van hun auto's voorzien van een hybride-aandrijflijn. Volgens hen niet omdat dit de uitstoot omlaag brengt en ze daarmee aan de wetgeving kunnen voldoen, maar eerder omdat het de prestaties van hun supercars ten goede zou komen.

Om even over nieuwe technologie en hybride door te gaan: Lamborghini toonde gisteren de Sián. Deze auto maakt geen gebruik meer van de Lithium-ion-accu om stroom op te slaan, maar koos voor een supercapacitor. Deze laadt en ontlaadt sneller, kan tien keer zoveel stroom opslaan en weegt ongeveer drie keer minder. Het hele hybridesysteem van de Sián weegt maar 34 kilogram. Wellicht zouden de technici van McLaren even bij Lamborghini moeten gaan kijken.

Lamborghini Sián