De activiteiten in het nieuwe 50 miljoen pond kostende McLaren Composites Technology Centre (MCTC) in Yorkshire beginnen steeds meer toe te nemen. McLaren is vooral druk met voorbereidingen zodat de productie er in 2020 op grotere schaal van start kan gaan.

Van McLaren Composites Technology Centre naar McLaren Production Centre

McLaren heeft onlangs de eerste koolstofvezel monocoque - geproduceerd in het MCTC – met succes afgeleverd in het McLaren Production Centre (MPC), ongeveer 280 kilometer verderop in Woking, Surrey. Het MPC vormt het productiehart van McLaren. MCTC vormt straks de geboortelocatie van alle koolstofvezel monocoques die McLaren voor zijn modellen gebruikt.

PLT-MCTC – 01

De aflevering van de eerste monocoque aan het MPC is een belangrijke stap voor McLaren op het gebied van schaalvergroting. Het eerste exemplaar van de monocoque – ‘Prototype Lightweight Tub, McLaren Composites Technology Centre – 01’ of kortweg ‘PLT-MCTC – 01’ – is gebruikt voor crashtestdoeleinden. McLaren gebruikt de productieversie van de koolstofvezel monocoque voor alle modellen van het merk.


Tweehonderd

Bij MCTC werken momenteel ongeveer zestig mensen. Maar dat aantal neemt toe naar meer dan tweehonderd als de productie op grotere schaal in 2020 van start gaat.

Hybride aandrijflijn

McLaren streeft ernaar om zo snel mogelijk zoveel mogelijk gewicht van auto’s af te snoepen met het oog op de toekomst. Door de komst van hybride technologie in de toekomst worden auto’s zwaarder. Dan is een zo licht mogelijke koolstofvezel monocoque een groot voordeel. Alle sportauto’s van McLaren beschikken vanaf 2024 over een hybride aandrijflijn.