McLaren Automotive bouwt 20.000ste auto
Fotomomentje op de boulevard van McLarens hoofdkantoor in Woking. Daar kwamen de heren en dames van de Automotive-tak samen om de bouw van de 20.000e sportwagen te vieren. Een heugelijk feit, want dergelijke acceleratiecijfers in productie hebben Ferrari en Lamborghini in hun begin jaren niet vertoond.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmclaren-600lt-spider-20000-2.jpg)
Het is nog maar een klein jaar geleden dat het personeel van McLaren Automotive werd opgetrommeld om de viering van de 15.000e McLaren bij te wonen. Ofwel, sinds de zomer van 2018 vervaardigde McLaren maar liefst 5.000 auto’s, wat een kwart van de totaalproductie is. Een mijlpaal voor het bedrijf dat in een kalenderjaar tot nu toe maximaal 4.806 sportwagens (2018) maakte. Maar de 20.000 stuks zijn in acht jaar tijd gerealiseerd en dat is een productievolume waar menig Europese sportwagenbouwer (buiten Duitsland) jaloers op is. Ferrari, Aston Martin en Lamborghini deden er vele jaren langer over om hetzelfde volume te realiseren.
Kopzorgen
Maar de autoproductie leverde McLaren kopzorgen op. De zusteronderneming van de Formule 1-renstal had in de beginjaren moeite om de nieuwgeboren MP4-12C fatsoenlijk en probleemloos in elkaar te schroeven. Maar zoals het een Formule 1-renstal betaamd, werd direct actie ondernomen en werd beetje bij beetje de problemen uit de sportcoupé gefilterd. Inmiddels loopt de productie gestroomlijnder. De autobouwer zei bij de marktintroductie dat het een capaciteit in zijn McLaren Production Centre had van rond de 4.000 stuks per jaar. De komende jaren moet de jaarlijkse output groeien tot ongeveer 6.000 op jaarbasis.
Hybridetechniek
McLaren investeert fors in nieuwe modellen. In de komende zes jaren introduceert het merk ruim vijftien modellen, waarvan er één woensdag wordt gepresenteerd. Daarnaast zullen in de toekomst vrijwel alle modellen over hybridetechniek beschikken. Maar niet alles komt onder stroom te staan, want McLaren ging onlangs een nieuwe samenwerking aan met Ricardo voor de levering van de dubbel geblazen V8-motor.
Woking
De sportwagens van het legendarische Formule 1-merk worden in het Engelse Woking vervaardigd. De fabriekshal ligt naast het hoofdkantoor. Voor de productie van de carbon fibre monocoque heeft het bedrijf een eigen faciliteit in Yorkshire, Engeland. De 20.000 eenheden zijn verdeeld over de MP4-12C, 12C, 540C, 570S, 570 GT, 600LT, 625C, 650S, 675LT, 720S, P1, P1 GTR, Senna en ontelbare actiemodellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit programma is Boer Zoekt Vrouw voor iedereen met een camper, zo daten vanlifers
-
Betaalbaar racen: dit is de BMW M125i van Nederlandse constructeur DayVtec
-
Amerikaanse fabrikant blaast nieuw leven in legendarisch motorblok, en hij wordt bepaald niet kleiner
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving