McLaren Automotive bouwt 20.000ste auto
Fotomomentje op de boulevard van McLarens hoofdkantoor in Woking. Daar kwamen de heren en dames van de Automotive-tak samen om de bouw van de 20.000e sportwagen te vieren. Een heugelijk feit, want dergelijke acceleratiecijfers in productie hebben Ferrari en Lamborghini in hun begin jaren niet vertoond.
Het is nog maar een klein jaar geleden dat het personeel van McLaren Automotive werd opgetrommeld om de viering van de 15.000e McLaren bij te wonen. Ofwel, sinds de zomer van 2018 vervaardigde McLaren maar liefst 5.000 auto’s, wat een kwart van de totaalproductie is. Een mijlpaal voor het bedrijf dat in een kalenderjaar tot nu toe maximaal 4.806 sportwagens (2018) maakte. Maar de 20.000 stuks zijn in acht jaar tijd gerealiseerd en dat is een productievolume waar menig Europese sportwagenbouwer (buiten Duitsland) jaloers op is. Ferrari, Aston Martin en Lamborghini deden er vele jaren langer over om hetzelfde volume te realiseren.
Kopzorgen
Maar de autoproductie leverde McLaren kopzorgen op. De zusteronderneming van de Formule 1-renstal had in de beginjaren moeite om de nieuwgeboren MP4-12C fatsoenlijk en probleemloos in elkaar te schroeven. Maar zoals het een Formule 1-renstal betaamd, werd direct actie ondernomen en werd beetje bij beetje de problemen uit de sportcoupé gefilterd. Inmiddels loopt de productie gestroomlijnder. De autobouwer zei bij de marktintroductie dat het een capaciteit in zijn McLaren Production Centre had van rond de 4.000 stuks per jaar. De komende jaren moet de jaarlijkse output groeien tot ongeveer 6.000 op jaarbasis.
Hybridetechniek
McLaren investeert fors in nieuwe modellen. In de komende zes jaren introduceert het merk ruim vijftien modellen, waarvan er één woensdag wordt gepresenteerd. Daarnaast zullen in de toekomst vrijwel alle modellen over hybridetechniek beschikken. Maar niet alles komt onder stroom te staan, want McLaren ging onlangs een nieuwe samenwerking aan met Ricardo voor de levering van de dubbel geblazen V8-motor.
Woking
De sportwagens van het legendarische Formule 1-merk worden in het Engelse Woking vervaardigd. De fabriekshal ligt naast het hoofdkantoor. Voor de productie van de carbon fibre monocoque heeft het bedrijf een eigen faciliteit in Yorkshire, Engeland. De 20.000 eenheden zijn verdeeld over de MP4-12C, 12C, 540C, 570S, 570 GT, 600LT, 625C, 650S, 675LT, 720S, P1, P1 GTR, Senna en ontelbare actiemodellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver