McLaren 720S GT3X is alleen voor het circuit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fmclaren-720s-gt3-x-radef.jpg)
Wat als je een race-auto ontwikkelt, maar je je eigen regels gaat hanteren? Die vraag stelde de Motorsport-afdeling van McLaren Automotive zich af. Welnu, het resultaat is de 720S GT3X. Het is een wilde broer van de GT3-racewagen van het merk, waarvoor alle remmen los gingen.
De term GT3 staat voor de donorauto, de GT3-racewagen waarmee McLaren op tal van circuits actief is. De X achter de GT3-aanduiding staat voor een groot kruis door alle bestaande regels voor deelname aan raceklasses. McLaren bepaalt voor de nieuwste sportcoupé zijn eigen spelregels, en die zijn er simpelweg niet. Dat de auto 720S draagt is logisch. Om twee redenen, want het is in de basis een 720S en de racemotor levert nu 720 pk.
30 pk in overboost
Om met dat laatste te beginnen, de 720S GT3X is 200 pk sterker dan de GT3-uitmonstering, wat het vermogen op 720 pk brengt. Middels een druk op een knop perst de V8-motor er nog eens 30 pk uit, waardoor kortstondig 750 pk voorhanden is. De Engelse sportwagenbouwer heeft dat weten te bereiken door de handgebouwde racemotor van onder andere grotere turbo’s en een afwijkende koelingssysteem te voorzien. Het vermogen wordt natuurlijk via de achterste wielen op het asfalt overgebracht.
Onnodige zaken weggelaten
De 720S GT3X beschikt over het totaalpakket van de GT3-racer, wat een lager gewicht en uitgekleed interieur betekent. Er staat standaard één stoel in het leefcompartiment. Verder heeft de McLaren een opnieuw gevormde rolkooi, is het stuurwiel boven- en onderzijde afgevlakt en onnodige zaken voor een snelle rit op een afgesloten circuit zijn achterwege gelaten. Het onderstel kent aangepaste veren en dempers, net als de anti-rolbar. Verder is het aerodynamica-pakket van de auto aangepast. Ook hier omdat er geen regels gelden. Bovendien is de GT3X veel krachtiger dan de GT3.
Uitlaatklep
McLaren biedt de GT3X aan zijn klanten aan om lekker vrijuit te racen of om met andere 720S-derivaten onderling de strijd aan te gaan. Wie de racer niet als uitlaatklep wil gebruiken en lekker wil toeren, kan een optionele tweede stoel bestellen zodat met twee personen van de sportcoupé kan worden genoten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen