Mazda: ‘we zullen laten zien hoe schoon een dieselmotor kan zijn’
Een groot gedeelte van autofabrikanten gooit diesel in de ban en focust zich op elektrische aandrijving. Mazda niet. Het bedrijf komt volgend jaar met een schone dieselmotor.
Het lijkt er steeds meer op dat het einde van dieselmotoren in personenwagens nabij is. Het dieselschandaal suddert maar door, steden verbannen auto’s met zelfontbrander uit de centra en de restwaarde van dergelijke auto’s is gekelderd. Kortom, het imago van diesel is niet bepaald positief. En waar een groot gedeelte van de autofabrikanten de dieselmotor heeft uitgezwaaid, zijn er ook enkele die er aan vast blijven houden. Neem Audi bijvoorbeeld. De premium autofabrikant geeft alle nieuwe S-modellen alleen maar oliegestookte motoren. Ook bij Mazda zien ze nog toekomst in diesel. Het Japanse merk wil met een nieuwe motor bewijzen dat de brandstof schoner en efficiënter is dan we denken.
Enorm efficiënt
“We blijven vasthouden aan dieselmotoren. We hebben een nieuwe technologische insteek voor deze motoren en zullen in 2020 laten zien hoe schoon en enorm efficiënt dieselmotoren kunnen zijn,” vertelt Christian Schultze, Mazda’s Europese R&D-baas, tegenover Autocar. “Volgend jaar gaan we jullie verrassen. Er zijn niet zoveel verschillen tussen benzine en diesel”.
Of de Japanners de technologie uit de recent geïntroduceerde Skyactiv-X-motor gaan gebruiken voor de nieuwe dieselmotor is niet bekend, op die vraag wilde Schultze niet ingaan. Maar het is logisch om te denken dat Mazda die richting opgaat. De Skyactiv-X-motor is immers een combinatie van diesel- en benzinetechnologie. Hij werkt met een compressie-ontbranding (diesel) die gecontroleerd wordt door een vonk uit een bougie (benzine).
Wakker worden
Mazda is daarnaast van mening dat het volledig inzetten op elektrische aandrijving een kortzichtige strategie is. De autofabrikant zet daarom in op een ‘multi-solution approach‘, wat eigenlijk betekent dat het alle opties openhoudt. “Als we in een tijdperk aankomen waarin duurzame brandstoffen economisch vergelijkbaar zijn, waarom zouden we deze dan niet gebruiken? We hopen dat overheden wakker worden en zien dat elektrificatie slechts één manier is, maar dat er ook nog andere zijn,” aldus Schultze.
Eerder dit jaar hintte een topfunctionaris van Mazda ook al naar een nieuwe dieselmotor. Toen viel de naam ‘Skyactiv-D’. Deze komt er als zes-in-lijn en als vierpitter. De eerstgenoemde komt in de grotere modellen als de nieuwe 6 en CX-5 en de laatstgenoemde is ontwikkeld voor hoofdzakelijk de compactere auto’s als de 2, 3 en CX-30.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland