Mazda sportauto’s: rijden met razende rotatiemotoren
Op het honderdjarige verjaardagsfeestje van Mazda trad een uniek trio op. Niet met jankende gitaren maar met razende rotatiemotoren. Wij gingen op pad met deze bijzondere Mazda sportauto’s.
Die rotatiemotoren zijn een rode lijn door de lange geschiedenis van het altijd eigenwijze merk. Wist je dat Mazda ooit als kurkfabrikant begon 100 jaar geleden? Pas veertig jaar later bouwden de heren hun eerste voertuig, een soort driewielige motorfiets. Die had een flinke laadbak en was eigenlijk een multifunctioneel mini-vrachtautootje en dat was precies waar de Japanners op zaten te wachten. Ook de allereerste Mazda-personenauto was een auto voor het volk én een Kei-car. Autootjes die vooral bedoeld waren voor stedelijke gebieden, en die werden voor de overheid gestimuleerd met passende regelgeving en belastingvoordelen. Het mooie van deze Mazda R360 was dat hij niet alleen functioneel was, maar ook verleidelijk door zijn leuke coupé-vorm. Maar wij focussen nu op een heel aantrekkelijk drietal Mazda sportauto’s van veel later datum.
7000 toeren als eerbetoon
Deze Mazda Sport Cosmo 110S uit 1971 is een prachtige klassieke coupé. Hij oogt Italiaans met een vleugje Amerikaans. Toch is hij tweehonderd procent Japans. Zowel vormgeving als techniek komen uit het land van de rijzende zon. In de neus met die destijds zeer moderne, van plexiglas gestroomlijnde koplampen debuteerde in 1967 ’s werelds eerste tweeschijf rotatiemotor. Slechts 982 cm3 groot maar met viertraps carburateur en dubbele ontsteking. Kenners weten dat de rotatiemotor ook wel Wankelmotor wordt genoemd naar de oorspronkelijk uitvinder, de Duitser Felix Wankel.
Dat revolutionaire motorconcept werkt niet met cilinders maar met driehoekige draaischijven. Een kenmerk is dat zo’n rotatiemotor ook veel toeren maakt. Maar ook lager in de toeren doet hij voldoende goed zijn werk, zo blijkt als we een testrit in de omgeving van het Duitse Augsburg mogen maken. Maar echt leuk wordt het pas hoger in de toeren, zo boven de vierduizend. Ik haal zelfs uit eerbetoon door naar 7000 min-1 en dan zingt hij het uit en lijken alle 130 pk er nog in te zitten. Zijn topsnelheid en acceleratie waren toen zeer snel te noemen: 200 km/h en 9,8 seconden. En dat is ook in 2020 nog heel vlot.
Topless over landweggetjes
Nog geen uur later rijden we met een Mazda RX-7 Mk II (1991) twintig jaar verder in de tijd. Deze witte convertible met rode stickers Turbo II zou zo in Miami kunnen rijden. Dit is geen ingetogen klassieker maar een extraverte cabriolet voor levensgenieters. En daar hoort snelheid bij.
De tweeschijfs rotatiemotor is groter, maar heeft in vergelijking met normale motoren nog steeds een lachwekkend kleine motorinhoud van 1308 cm3. Maar deze krachtbron wordt gevoed met behulp van een turbo en is daarom toch goed voor 200 pk. Daarmee haalt-ie een topsnelheid van 240 km/h. Als we topless over de Duitse landweggetjes jagen, is dat snelheidspotentieel meer dan genoeg. Zelfs op de Autobahn kun je aantonen dat Mazda’s sportauto’s uitstekend meekomen.
Vol in de aanval
De derde generatie, de RX-7 FD (1992), is zoveel meer dan de allereerste generaties Mazda sportauto’s. Die waren stuk voor stuk een relatief bescheiden en kleiner alternatief voor de gevestigde Duitse sportauto-orde. Dit laatste model RX-7 ging vol in de aanval en moest het opnemen tegen auto’s als de Porsche 968. Opnieuw ging deze RX-7 de strijd aan met dezelfde rotatiemotor als zijn voorganger, alleen ditmaal voorzien van een twinturbo opzet waardoor het vermogen toenam tot 241 pk. De 1300 kg zware coupé haalde daarmee een topsnelheid van 250 km/h en sprintte van 0-100 km/h in 5,4 tellen.
Hoewel hij maar een jaar ouder is dan de Convertible van de tweede generatie, voelt hij een stuk meer als een sportauto aan. Hij stuurt strakker, is gemaakt van mooiere materialen en heeft wat ons betreft een veel specialer design.
Meer?
Wil je meer lezen over onze ervaringen met deze bijzondere Mazda sportauto’s, koop dan Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt. Daar gaan we uitgebreider in op onze rijervaringen, delen we alle specificaties en duiken we dieper de historie in tijdens een bezoek aan Mazda Classic Automobil Museum Frey.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder