Hoewel de naam het doet vermoeden, heeft de Mazda MX-30 helemaal niets te maken met de MX-5. Het is namelijk het eerste de elektrische crossover van de Japanse fabrikant. En Mazda heeft wat opvallende keuzes gemaakt.


De opmars van de elektrische auto is echt niet meer af te stoppen. Ook Mazda presenteert vandaag haar allereerste elektrische model: de Mazda MX-30. Geheel in lijn met de trend van tegenwoordig is het een hoogpotige auto, want dat verkoopt zo lekker. Al is dat niet altijd even handig voor een elektrische auto, gezien het hogere stroomverbruik dat dit met zich meebrengt. En dat gaat nog wel een dingetje worden bij deze MX-30, want de fabrikant gaat op een belangrijk punt tegen een trend in.

48 kilometer

Mazda doet met deze crossover namelijk niet mee in de race voor een groter bereik. Autofabrikanten willen de 'range anxiety' bij klanten graag wegnemen en plaatsen daarom steeds grotere accu's. Nadeel hiervan is meer gewicht en een grotere impact op het milieu. Mazda heeft er op een nadere manier over nagedacht. Het merk weet dat er per dag gemiddeld 48 kilometer in een auto wordt gereden, dus dat hele gedoe om een zo'n groot mogelijk bereik slaat volgens hen helemaal nergens op.


De Japanners plaatsen daarom een accupakket van maar 35,5 kWh in de MX-30. Dat is ruim minder dan de concurrentie die nu vooral gaan voor accupakketten van rond de 50 kWh. of meer. Het bereik van de crossover blijft dan ook steken op een kilometertje of 200. Niet veel, maar volgens Mazda meer dan genoeg om aan de dagelijkse behoeften te kunnen voldoen. Voordeel is wel dat de auto een stuk minder weegt, en dat er een stuk minder accu om te recyclen is als de MX-30 uiteindelijk wordt afgeschreven. Nog een voordeel van het lagere gewicht is minder bandenslijtage en natuurlijk een lager stroomverbruik.

Instappen

In het ontwerp vinden we nog een aparte keuze: de suicide doors. Het design hiervan komt in grote lijnen van de RX8. Het voordeel van deze deuren is volgens Mazda dat het vooral gebruikersvriendelijk is. Het maakt het instappen voor de inzittenden makkelijker. Nadeel is wel dat een achterdeur niet open kan als de voordeur dicht zit. Ook is er gedoe met de gordels voor de inzittenden.

Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30

De Mazda MX-30 wordt strak geprijsd. Voor net geen €33.000,- kun je hem al aanschaffen. En ja, dat houdt in dat je ook de keuze hebt uit een Volkswagen ID.3 (eerste editie net geen €40.000, daarna €30.000), of een Peugeot e-208 (€36.000), maar dan is de MX-30 hoger en groter, al lever je wel iets in op bereik. Over precies een jaar staat hij bij de dealers.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!