Elektrificatie van de bestaande verbrandingsmotoren is noodzakelijk om aan de toekomstige emissienormen te voldoen, zo stelt een hooggeplaatste Mazda-functionaris in gesprek met Autovisie. Het bedrijf werkt naast een 48V-systeem aan een plug-in hybridelijn voor zijn modellen en die aandrijflijn zou wel eens een rotatiemotor kunnen krijgen.

Mazda Vision Coupé - Autovisie.nl


Dat de rotatiemotor voor Mazda nog niet dood is, bewijst de fabrikant deze zomer met de presentatie van zijn eerste elektrische auto. Het model, dat de basis deelt met de nieuwe 3 en CX-30, zal er in twee varianten komen. De een is volledig elektrisch aangedreven, de ander krijgt een verbrandingsmotor als range-extender. In laatstgenoemde versie is dat benzineblok, waarop je enkele tientallen kilometers kan rijden als de batterij leeg is, een rotatiemotor. Mazda blijft trouw aan het blok met roterende schijven in plaats van de bekende op en neer bewegende zuigers.

Range extender

Mazda kiest voor een variant met range-extender op het moment dat BMW er in de i3 (met een motorfietsmotor) mee is gestopt. “Het probleem van de i3 was dat de actieradius van de hulpmotor te klein was”, geeft de Mazda-ingenieur aan. “Dan heb ik het op de Autobahn. Maar in stadsgebruik of snelwegen met lagere snelheid is een range-extender juist een heel goed hulpmiddel.” Krijgt de Mazda-versie ook een kleine brandstoftank zoals de BMW i3? “Ja, hetzelfde concept met ongeveer dezelfde tankgrootte.” In de i3 Rex monteert BMW een tank van 9 liter. Hij vervolgt met een opvallende uitspraak: “Wij zullen mogelijk ook richting plug-in hybrid gaan, zodat je de auto door de range-extender voor grote afstanden kunt gebruiken. We hebben een flexibele architectuur en kunnen het doel van de rotatiemotor aan de verkoopregio aanpassen. Het blok is eenvoudig aan te passen.”

Vision Coupé


Architectuur

De elektrische Mazda komt er in een carrosserievorm en zal slechts een generatie bestaan. De opvolger van het model komt namelijk voort uit een samenwerking met andere Japanse autobouwers, zoals Toyota. De joint-venture van de Japanse autobouwers ontwikkelt momenteel een gemeenschappelijk architectuur, die de merken zelf flexibel kunnen gebruiken. “Het gaat om de basistechniek voor een elektrische auto”, zo legt Kiyoshi Fujiwara, een van Mazda’s topfunctionarissen, uit. “De generator, converter, batterij en elektromotor zullen tezamen worden ontwikkeld. Het gaat niet om het platform. Hoe de merken het toepassen, is dus de vraag, want we maken geen gemeenschappelijk model. De techniek is toepasbaar in meerdere modellen, van stadsauto’s tot commerciële voertuigen.”

Toyota

Het merk Toyota is gevallen. Gaat Mazda gebruik maken van de kennis van de concullega waarmee het samenwerkt voor de plug-in hybridetechniek? “Elk van ons heeft een uniek merk met een eigen karakter. Toyota heeft zijn eigen visie op het hybridesysteem, waarvoor ze hun eigen motoren gebruiken. Dat blok past bij hun systeem. Toyota gebruikt full-hybrid en wij denken dat ons mild-hybridesysteem beter bij ons past. We zullen ieder van ons op een eigen manier versterken. We zullen altijd kijken wat de beste oplossing is”, aldus Fujiwara.

Vision Coupé


Twee jaar

Mazda zal de mild-hybride in de vorm van een 48V-boordsysteem op het grote platform introduceren. De opvolger van de 6 komt als eerste en zal dan met de techniek beschikbaar komen. In de grote middenklasser brengt Mazda ook de plug-in techniek. De techneuten van Mazda hinten naar het gebruik van de rotatiemotor voor de stekkerhybride. Of dat ook daadwerkelijk het geval zal zijn, is nog de vraag. Binnen twee jaar wordt alles duidelijk.