Mazda kan zelfstandig bestaan
Mazda is en blijft een onafhankelijke fabrikant. Dat zegt Akira Marumoto. Volgens de topman van het Japanse merk kan Mazda als zelfstandige autobouwer overleven.
Marumoto zegt geen allianties met andere autoconcerns aan te gaan, maar staat wel open voor samenwerkingsverbanden. Op een voorwaarde overigens, voor de autobouwer moet er een win-win-situatie zijn.
Samenwerkingsverbanden
Mazda heeft momenteel van die strategische partners, zoals Suzuki, Toyota, Fiat en Isuzu. Met Toyota werkt het bedrijf samen op het gebied van aandrijflijnen. Van Suzuki worden stadsauto’s betrokken voor de Japanse markt en met Isuzu wordt gewerkt aan de toekomstige pick-up. Voor Fiat maakt Mazda de 124 Spider, die een MX-5 met hertekend plaatwerk, andere motor en onderstelafstelling is.
Alliantie
Tot enkele jaren geleden had Mazda een alliantie met Ford en deelden de twee ontwikkelingskosten, productielocaties en modellen. Sinds de scheiding heeft Mazda een eigen architectuur (SkyActiv) ontwikkeld, eigen motorenlijn (viercilinders) en designtaal (Kodo). Deze zomer zal de fabrikant zijn eerste elektro-auto presenteren, die optioneel van een rotatiemotor als range-extender kan worden voorzien.
Lees meer over Mazda in Autovisie 9, die donderdag 25 april in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste