Mazda geeft nieuwe dimensie aan MX-5 Roadster Coupé
De coupécabriolet-variant van de Mazda MX-5 heet niet langer Roadster Coupé, kortweg RC. De Japanners kiezen voor Retractable Fastback, ofwel RF. De andere benaming heeft alles te maken met de nieuwe carrosserielijn van het model.
Het is de tweede coupécabriolet in vier levenscycli van de MX-5. De eerste was een groot succes, want uiteindelijk koos meer dan de helft van de MX-5-kopers voor de versie met inklapbare hardtop. Met het oog op die doelgroep, plus het feit dat je nu eenmaal met een cabriolet vaker met gesloten dak dan geopende kap rijdt, brengt Mazda de RF op de markt.
“De RF is meer dan een MX-5 met een hardtop in plaats van een softtop”
De RF is meer dan een Mazda MX-5 met een hardtop in plaats van een softtop. De dakconstructie van de RF bestaat uit drie delen, te weten het voorste en middelste dakdeel, plus de achterruit. Na een druk op de knop worden de lichtgewicht segmenten opgevouwen en achter de twee voorstoelen opgeborgen. Het achterste deel verdwijnt niet, wat voor een bijzondere carrosserielijn zorgt. Het openen of sluiten van de voorste dakdelen en achterruit kan desgewenst rijdend, zij het tot slechts 10 km/h. De transformatie duurt meer dan tien tellen.
LEES OOK: VIDEOPRIMEUR – MAZDA MX-5 GETEST
Hoewel lengte en breedte identiek zijn, maakt het klapdak de tweezitter slechts 5 mm hoger dan de softtopversie. Voor de bagageruimte maakt de inklapbare hardtop niets uit. Met 130 liter is de bak net zo klein of groot als die van de roadster. Mazda brengt de MX-5 RF in de eerste helft van 2017 op de markt. Hij wordt leverbaar met twee viercilinders, een 1.5 en een 2.0. Wat de nieuweling moet gaan kosten, is nog niet bekend. Vermoedelijk is hij 3000 euro duurder dan de MX-5 Roadster, dus dat zou een vanafprijs van zo’n 33 mille betekenen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan