De coupécabriolet-variant van de Mazda MX-5 heet niet langer Roadster Coupé, kortweg RC. De Japanners kiezen voor Retractable Fastback, ofwel RF. De andere benaming heeft alles te maken met de nieuwe carrosserielijn van het model.

mazda_mx-5_miata_rf_3mazda_mx-5_miata_rf_3


Het is de tweede coupécabriolet in vier levenscycli van de MX-5. De eerste was een groot succes, want uiteindelijk koos meer dan de helft van de MX-5-kopers voor de versie met inklapbare hardtop. Met het oog op die doelgroep, plus het feit dat je nu eenmaal met een cabriolet vaker met gesloten dak dan geopende kap rijdt, brengt Mazda de RF op de markt.

"De RF is meer dan een MX-5 met een hardtop in plaats van een softtop"

De RF is meer dan een Mazda MX-5 met een hardtop in plaats van een softtop. De dakconstructie van de RF bestaat uit drie delen, te weten het voorste en middelste dakdeel, plus de achterruit. Na een druk op de knop worden de lichtgewicht segmenten opgevouwen en achter de twee voorstoelen opgeborgen. Het achterste deel verdwijnt niet, wat voor een bijzondere carrosserielijn zorgt. Het openen of sluiten van de voorste dakdelen en achterruit kan desgewenst rijdend, zij het tot slechts 10 km/h. De transformatie duurt meer dan tien tellen.

LEES OOK: VIDEOPRIMEUR - MAZDA MX-5 GETEST

Hoewel lengte en breedte identiek zijn, maakt het klapdak de tweezitter slechts 5 mm hoger dan de softtopversie. Voor de bagageruimte maakt de inklapbare hardtop niets uit. Met 130 liter is de bak net zo klein of groot als die van de roadster. Mazda brengt de MX-5 RF in de eerste helft van 2017 op de markt. Hij wordt leverbaar met twee viercilinders, een 1.5 en een 2.0. Wat de nieuweling moet gaan kosten, is nog niet bekend. Vermoedelijk is hij 3000 euro duurder dan de MX-5 Roadster, dus dat zou een vanafprijs van zo'n 33 mille betekenen.