Mazda Europe zou ook graag de CX-9 willen
Als het aan Martijn Ten Brink, Vice President Sales van Mazda Europe, ligt, komt de Mazda CX-9 ook in Europa op de markt. Hij maakt zich er in ieder geval hard voor.
Verkooppotentieel
Ten Brink ziet een Europese carrière voor de grote SUV wel zitten. Hij heeft er al uitgebreid kennis meegemaakt en er zelfs mee gereden. Maar de vraag in de Verenigde Staten en Canada eist bijna alle productiecapaciteit voor het model op. De fabrikant bouwt op jaarbasis slechts 50.000 stuks en 80 procent daarvan moet volgens planning in Noord-Amerika de weg op. De rest wordt verdeeld over Australië en enkele Aziatische landen. Voor Europa wordt de auto te groot geacht. Ten Brink: “In Europa is vraag naar kleinere SUV’s en crossovers, maar desalniettemin zie ik verkooppotentieel voor de CX-9 in Europa. Met de auto kunnen we een alternatief bieden voor de gevestigde orde en onze 6-klanten.”
Apart verhaal
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de CX-9 geen rekening gehouden met specifieke wensen van de Europese consument. Ook niet bij de eerdere generaties. Toch werd de grootste Mazda-crossover kortstondig in Europa, inclusief Nederland geleverd. Maar dat was een apart verhaal. De in Europa geleverde exemplaren waren bestemd voor de Russische markt. Maar die stortte in elkaar, terwijl de productieplaatsen al waren gereserveerd. Door snel te schakelen werden de auto’s direct over Europa verdeeld. Zo kon het Japanse merk voorkomen, dat de CX-9’s ergens onverkocht op een groot grasveld kwamen te staan.
Turbomotor
De CX-9 is sinds een kleine week in productie. Mazda bouwt de van een 2,5 liter viercilinder turbomotor voorziene crossover in zijn fabriek te Hiroshima (Japan). De eerste exemplaren zijn voor de Noord-Amerikaanse markt bestemd, waar de officiële marktintroductie voor de lente staat gepland.
Ook interessant
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn