Mazda CX-60 ook verkrijgbaar met deze dieselmotoren
Zoals we al een tijdje weten komt de Mazda CX-60 in eerste instantie als een 327 pk-sterke PHEV naar Nederland toe. Nu laten ze het een en ander doorschemeren over de aandrijflijnen die later komen.
Het gaat om een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor (48V mild-hybride) en twee dieselmotoren. Het was al bekend dat de Japanners de dieselmotoren al voor het thuisland beschikbaar stelden, maar nu weten we ook precies wat er naar Europa komt.
3.3 Zes-in-lijn diesel
De 3,3-liter dieselmotoren worden aan het assortiment van de fonkelnieuwe Mazda CX-60 toegevoegd. In 2023 zal de line-up dus bestaan uit vier verschillende aandrijflijnen waarvan de Plug-in hybride een unicum is voor het merk.
Over de zes-in-lijn benzinemotor laat Mazda voorlopig niet veel los, maar over de diesels weten we zat. De CX-60 is het eerste model van de fabrikant dat gebruik gaat maken van het e-skyactive D dieselmotor. Volgens Mazda zorgt het DCPCI ervoor dat het een van de schoonste diesels ter wereld is. Dit staat voor, houd je vast, ‘Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition’. Het systeem zorgt naar eigen zeggen voor meer thermische efficiëntie.
Keuzes maken
Als je een CX-60 diesel op het oog hebt, zul je een keuze moeten maken tussen een van de twee varianten. Er is namelijk een versie met achterwielaandrijving die de beschikking krijgt over 197 pk, maar ook een versie met vierwielaandrijving die 53 pk sterker is. Ook hier gaat het om mild-hybride (48v) motoren.
De 250 pk versie moet de 0 tot 100 sprint volgens Mazda af kunnen leggen in 7,4 seconden. Het verbruik ligt op ongeveer 1 op 18. De variant met achterwielaandrijving doet dit nog beter. Die verbruikt namelijk 1 liter per zo’n 20 kilometer.
Uitstoot Mazda CX-60
In het huidige klimaat is het ook interessant om de uitstoot van een auto te weten, zeker bij een diesel. Al helemaal omdat Mazda pretendeert een van de schoonste diesels ter wereld te hebben. De 250 pk-sterke CX-60 is verantwoordelijk voor 137 gram CO2 per kilometer terwijl de versie die lager op de ladder staat het 10 gram beter doet, voor een totaal van 127g/km.
In 2020 zorgde de gemiddelde auto in Nederland, volgens de Koninklijke RAI Vereniging, voor 82,3 gram aan CO2 per kilometer. Het beste van Europa. De gemiddelde personenauto die op diesel rijdt stoot zo’n 200 gram per kilometer uit. De nieuwe diesels zijn volgens de cijfers die Mazda ons geeft dus inderdaad relatief schoon. Vanaf januari volgend jaar zijn de 3,3-liter diesels te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te weinige ruimte in je CX-60? De grote Mazda CX-80 biedt uitkomst
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt