Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 31 jul 2020

Mazda CX-5-opvolger gaat waarschijnlijk CX-50 heten

De Mazda CX-5 is een zeer succesvolle auto van de fabrikant. Hij staat op plek twee in Nederland, de bestverkochte Mazda in ons land is de 2. Maar ondanks het redelijke succes, gaat de auto flink op de schop.

In Japan zijn er liefhebbers van de autofabrikant die niets anders doen dan elke stap volgen die Mazda zet. Daar worden volledige blogs van bijgehouden, en zo nu en dan komt er iets interessants voorbij. Waar ons oog op viel was het bericht van Spyder7, dat Mazda een aanvraag voor een typenaam heeft ingediend.

Mazda CX-5 met zes-in-lijn

De aanvraag is ingediend bij het Europees Octrooibureau, en desbetreffende typenaam is CX-50. De kans is groot dat dat de naam wordt voor de nieuwe CX-5. Waarom dan CX-50? Omdat Mazda kortgeleden een nieuw model, de CX-30 heeft geïntroduceerd. Die auto is in feite een hoge variant van de Mazda 3, en het kleinere broertje van de CX-5. Het zou logischer zijn geweest als die auto CX-4 als typenaam kreeg, maar 4 is een ongeluksgetal in Japan. En ja, Mazda is erg van de Japanse tradities. Om verwarring te voorkomen zou dus de typenaam CX-50 een logische keuze zijn voor de Mazda CX-5, kans is dus groot dat er over twee jaar een CX-50 in de showroom staat.

Mazda CX-30
De Mazda CX-30.

Maar er is meer! Mazda was niet zo lang geleden ook nog bezig met een volledig nieuwe aandrijflijn. In april dit jaar wist Car and Driver te melden dat Mazda bezig was met patenten voor een Skyactiv-X zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Er werden daarbij motorvermogens genoemd tussen de 250 en 350 pk. Als die aandrijflijn daadwerkelijk komt, zal die het eerst beschikbaar zijn voor de Mazda 6. Die zouden we dan over zo’n twee jaar kunnen verwachten. Daarna zal de Mazda CX-5 (CX-50) aan de beurt zijn, en de kans is aanwezig dat die dezelfde aandrijflijn gaat krijgen. Wordt Mazda dan het nieuwe BMW?