Mazda dicht het gat tussen de CX-3 en CX-5 met de CX-4, zo maakt de autobouwer vandaag bekend. Echter, de nieuweling is alleen voor de Chinese markt bedoeld.

Mazda CX-4Mazda CX-4


Mazda CX-4

De Japanse autobouwer is niet scheutig met informatie over de boreling. Sterker nog, alleen het geboortekaartje is door Mazda de wereld ingestuurd. De technische details van de auto ontbreken. Na een gesprek met de Europese marketingbaas Martijn ten Brink kunnen we onthullen dat de CX-4 dus alleen voor de Chinese markt is bedoeld. Hij zal lokaal geproduceerd worden en de bouw van de eerste modellen is reeds van start gegaan.

Europese versie

Ook voor de Europese markt heeft Mazda uitbreiding van het SUV/crossover-aanbod gepland staan. Het merk wil de breedte in met nieuwe carrosserievarianten van de bestaande SUV’s en crossovers, zoals coupé-achtige types. Het studiemodel Koeru is daar een voorbeeld van. De concept car, zoals afgelopen jaar voor het eerst getoond, was langer dan de CX-5, maar korter dan de 6 en had een lagere daklijn dan de gemiddelde SUV. “De Koeru is een concept waar Mazda naar kijkt.” De auto komt, maar Ten Brink kan niet zeggen voor wanneer de productieversie op de agenda staat.

Mazda KoeruMazda Koeru


Mazda Koeru

Dood en verderf

Dat de Mazda het getal ‘4’ in de CX-aanduiding gebruikt, is niet zo opmerkelijk als we eerst dachten. In Japan staat het cijfer voor dood en verderf. Ten Brink legt uit dat de autobouwer de naam niet in Japan zelf gaat gebruiken. Internationaal gebruikt het concern andere namen dan op de thuismarkt, zodat het geen probleem is om iets met de 4 te doen.

Op de autoshow in Beijing die van 29 april tot en met 8 mei wordt gehouden, toont Mazda de CX-4 voor het eerst.

Mazda KoeruMazda Koeru


Mazda Koeru