Autovisie
Autovisie Nieuws 18 jan 2019
Leestijd: 2 minuten

Mazda’s evolutietheorie van start

Met de introductie van de nieuwe 3-generatie lanceert Mazda de Kodo-designstijl voor het eerst. De twee carrosserievarianten vormen direct de uitersten van de ontwerptaal.

Jo Stenuit, Mazda

Al vanaf de eerste besprekingen rond de nieuwe Mazda 3 stond vast dat de hatchback en sedan elk hun eigen karakter moesten krijgen. En zo tekenden de ontwerpstudio’s in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan twee verschillende varianten. De hatchback leverde aan lengte in, de sedan groeide juist enorm. Bovendien werd voor designs gekozen die ver uit elkaar liggen. “De hatchback is kort en krachtig en de sedan juist lang en eleganter, ondanks dat de wielbasis van de twee identiek is”, vertelt de Europese designchef van Mazda Jo Stenuit.

Karakters

“Met de twee varianten hebben we de geëvolueerde Kodo-designstijl bepaald, met aan de ene kant de hatchback en aan de andere kant de sedan. Alle toekomstige modellen zitten tussen deze twee versies in. De volgende nieuwe Mazda komt design technisch precies in het midden ervan.” Zijn hatchback en sedan apart van elkaar ontworpen? “Nee, dat niet, we hebben als kleine autobouwer geen capaciteit om twee afzonderlijke teams te vormen. De teamleider heeft ervoor gezorgd dat sedan en hatchback elk een eigen karakter hebben gekregen.”

mazda3_6

Vision Coupé

Volgens Stenuit vormt het exterieur een combinatie van de stijlen die de verschillende studio’s voorstelden, maar zie je duidelijk een Europese hand in het interieurontwerp. “Duitsland heeft een heel eenvoudig en strak gelijnd interieur ingediend en dat zie je in de 3 terug, maar we spreken altijd van een teamprestatie.” De Kodo-designstijl werd eerder al met verschillende concept cars gepresenteerd, zoals de fraaie RX Vision uit 2015. “Het verbaasde ons ook hoe mooi de Vision Coupé uit 2016 uiteindelijk was. Tijdens het proces waarin je de auto met klei vormgeeft, krijg je dat niet meteen mee. Pas toen de lak erop werd aangebracht, zagen we het effect van de oppervlakten. Vandaar dat we twee jaar over de uitwerking van de concept car tot serieproduct hebben gedaan.”

Volgende richting

Stenuit geeft aan dat al naar de volgende designkoers wordt gekeken. Dat wordt een verdere evolutie van Kodo. “Met een identieke designstijl over het gehele gamma is het makkelijker om klanten aan je te binden, want zij vinden de auto’s steeds mooier worden. En wij hoeven een design niet opnieuw op te bouwen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.