Bovenaan de grille staat sinds kort Maybach, maar op de motorkap staat onveranderd de befaamde Mercedes-ster. Toch zou het luxelabel zomaar ‘verzelfstandigd’ kunnen worden.

Ultimate Luxury


Nu moet dat niet te letterlijk worden genomen. Maybach zal niet net als Smart worden losgekoppeld van Mercedes en zonder ster door het leven gaan. Maar het luxemerk kan wel de richting volgen die inmiddels voor AMG is ingezet, want de divisienaam van de sportieve tak van het concern is enige tijd geleden al gewijzigd in Mercedes-AMG. Onder die paraplu vallen nu tal van activiteiten, zoals motorsport en de ontwikkeling van de topversies per productlijn. De sportieve tak van de Mercedes-familie beschikt zelfs over een eigen managementstructuur en heeft tegenwoordig een eigen designafdeling met 28 ontwerpers. Het opereert nog altijd vanuit Affalterbach, waar de vorige eigenaren decennia geleden de basis legden voor AMG.

Mercedes heeft AMG nooit naar Stuttgart gehaald, maar in de loop der jaren werd AMG feitelijk wel geïntegreerd in Mercedes-Benz. Nog steeds zijn Mercedes en AMG erg close. Het management zag echter wel in dat het met AMG moest doorpakken als het merk wilde concurreren met Ferrari, Porsche en McLaren. Zo werd onder supervisie van de motorsporttak als eerste de SLS AMG ontwikkeld. Die sportwagen droeg dan wel een ster op de grille, maar er bestond geen Mercedes-‘donorauto’ van. Vervolgens was het de beurt aan de GT, die een klasse lager dan de SLS werd gepositioneerd en het moest opnemen tegen hoofdzakelijk de Porsche 911. Binnenkort komt daar als tegenhanger van de Porsche Panamera de 4-deurs GT bij en komend jaar start de productie van de op Formule 1-techniek gebaseerde Project-One. Het zijn allemaal modellen waarmee AMG afstand neemt van Mercedes om zo zijn positie ten opzichte van de sportwagenmerken te verbeteren.

Vision Mercedes-Maybach 6


Grille

Die koers gaat Maybach mogelijk ook volgen, vernemen we uit Stuttgart. Een van de betrokkenen zegt dat op het hoofdkantoor van Daimler druk wordt gesproken over de toekomst van Maybach. Punt van discussie is of het management ervoor kiest om ook voor Maybach zelfstandige modellen te ontwikkelen à la 4-deurs GT en Project One, of dat Maybach de meest luxe uitvoering van een Mercedes-model blijft, zoals nu het geval is. De kans is groot dat de designafdeling onder supervisie van Gorden Wagener specifieke designs voor Maybach gaat maken. Weliswaar onderscheidt de Maybach-variant zich van de S-Klasse door de omlijsting van de zijruiten en de grille met verticaal geplaatste spijlen, maar in gesprek met Autovisie geeft een van de ontwerpers aan dat vooral de lange wielbasiskarakteristiek voor Maybach is. Die moet benadrukken dat de luxeauto’s veel interieurruimte bieden. Ook de over de gehele flank lopende, blinkende strip is typisch Maybach.

Als voorbeeld toont de ontwerper de concept-cars Vision 6 Coupé en Cabriolet, alsmede het SUV-studiemodel Ultimate Luxury. Het trio beschikt over een lange wielbasis, maar heeft tevens een zelfstandig design. De bewuste designer geeft aan dat ook de S650 Pullman een eigen ontwerp kent, er is niet eenvoudigweg een meter of wat in een bestaande auto gezet. De auto an sich is gerestyled, wat resulteert in een hogere daklijn en een afwijkende taillelijn. Het onderscheid tussen Mercedes-Benz en Maybach wordt in de toekomst ook bepaald door de interieuraankleding. De autobouwer geeft hoog op van de gebruikte materialen en het afwerkingsniveau. Saillant detail is dat de lange S 650 Pullman en de gelimiteerde S 650 Cabriolet juist door Brabus zijn vervaardigd, omdat dat bedrijf veel kennis heeft op het gebied van hoogwaardige interieurafwerking en persoonlijke aankleding in lage productievolumes. Onze bron geeft aan dat Brabus in de toekomst nog altijd de partner van Maybach kan zijn.

Mercedes-Maybach S600 Pullman


Rolls-Royce en Bentley

Wat aantallen betreft, is Maybach natuurlijk niet zo groot als AMG. Het opereert in een andere prijsklasse en in een veel kleinere bandbreedte. Toch is het management van de Duitse autobouwer ervan overtuigd met Mercedes-Maybach, zoals het merk sinds enige tijd heet, de strijd aan te kunnen met Bentley en Rolls-Royce. Volgens het concern is Maybach al succesvoller dan de Engelse divisies van zijn landgenoten. Alleen al in China verkoopt Maybach meer auto’s dan Rolls-Royce wereldwijd, maar het volume komt uit een segment waarin de twee tegenhangers niet actief zijn. Met de Pullman-versie kan Maybach de orderintake voor een Bentley Mulsanne of Rolls-Royce Phantom niet bijhouden. Van de Maybach S650 Cabriolet en G650 Landaulet werden respectievelijk slechts 350 en 99 exemplaren gebouwd.

Mercedes-Maybach S-Klasse


Shop-in-shop

Net als bij AMG moeten er over enkele jaren shop-in-shopverkooppunten komen, waarbij de dealer een deel van de showroom moet aanpassen volgens de look-and-feel van Maybach. In Nederland staan die plannen nog niet op de agenda, maar elders zal dat wel gerealiseerd worden. Het is afhankelijk van de dealer of er binnen de Mercedes-showroom een separate wereld wordt gecreëerd voor het luxelabel. In de verkooppunten wordt veelvuldig gebruik gemaakt van roségouden materialen, wat een warm gevoel moet overbrengen. De aankleding moet een huislijk gevoel geven, een plek waar je kunt relaxen. Een parallel met de auto is dan gauw getrokken. De modellen moeten een butler voor de inzittenden vormen en door een minimum aan informatie via dashboardinformatie rust uitstralen. Een feature is de sensor die de stemming van de bestuurder of de passagier rechts achterin kan peilen en zaken als muziek en interieurverlichting daarop aanpast. Op basis van de uitspraak dat er pas over enkele maanden een besluit over het modellengamma van Maybach wordt genomen, kun je concluderen dat er in de komende twee tot drie jaar zeker geen eigen Maybach-producten komen. De projecten van de opvolger van de S-Klasse en de GLS worden inmiddels afgerond.

Vision Mercedes-Maybach


One-off

Voor de Vision 6 concept-cars heeft Daimler blanco cheques ontvangen, maar de autobouwer is niet van plan exemplaren voor de openbare weg te vervaardigen. Het is volgens een bron bij de autobouwer sowieso niet lonend om one-offs te maken. “Een ontwerp is eenvoudig, maar de productontwikkeling is complex en tijdrovend”, aldus de medewerker van Mercedes-Benz, wiens naam bij de redactie bekend is.

Ultimate Luxury