Autovisie
Autovisie Nieuws 22 jul 2021

Maybach-concurrent Audi A8 Horch is aanstaande

Met Maybach gaf Mercedes-Benz het voorbeeld hoe je een oude merknaam nieuw leven in kunt blazen. Hoewel de eerste poging verre van succesvol was, is de huidige positionering een eclatant succes. Audi gaat nu Maybach volgen.

De Duitsers halen een aloude merknaam van stal, zoals Mercedes-Benz dat ook met Maybach deed. Het is Horch geworden. Uiteraard, want dat is de oorspronkelijke naam van Audi’s grondlegger. August Horch zette zijn autofabriek op, maar stapte na onenigheid met zakenpartners uit het bedrijf. Hij verloor de rechten op de naam Horch als automerk en vertaalde zijn achternaam naar het Latijn. Het werd Audi dat hij vervolgens oprichtte. Uiteindelijk kwamen Horch en Audi met nog enkele merken tezamen in Auto Union, dat onder de vleugels van Volkswagen kwam en is. Alleen Audi wordt nog binnen het concern gebruikt.

Computerillustratie Schulte Design

Designschetsen voor Horch al ingediend

De naam Horch keert nu terug, zij het als label binnen de Audi-familie. Die wordt op de extra lange variant van de A8 geplakt, waarvan Audi de officiële verkoop eind dit jaar start. De introductie valt samen met een facelift voor Audi’s topmodel. De A8 is op dat moment een jaar of vier op de markt en toe aan zijn eerste tussentijdse opfrisser.

Exact vijf jaar terug, zo’n anderhalf jaar voor de onthulling van de A8, had Autovisie een interview met de Audi’s designbaas Marc Lichte. Uiteraard werd toen ook gesproken over de volgende, alweer vierde generatie met de interne codenaam D5. Mercedes-Benz had relatief kort daarvoor Maybach nieuw leven ingeblazen. Lichte beantwoordde de vraag lachend met de opmerking dat het wellicht een goed idee zou zijn om als Audi iets vergelijkbaars te doen. De designbaas had toen al designschetsen ingediend. Het was alleen wachten op de reactie vanuit de markt op een dergelijk lange versie.

a8 horch
Computerillustratie Schulte Design

Grand Sphere opvolger Audi A8

Nu is dat moment aangekomen. De keuze om de A8 Horch te brengen wordt ingegeven door de Chinese consument. Maar voor Audi speelt wellicht de komst van de Horch-uitvoering nog een belangrijke rol. De limousine biedt extra interieurvolume en het leefcompartiment bepaalt in de toekomst het ontwerp van de auto. De opvolger van de A8 wordt een totaal ander concept. De Duitsers presenteerden onlangs de Grand Sphere-concept car. Het is een voorproefje van de Audi’s toekomstige topmodel. Bij deze elektrisch aangedreven limousine draait het om strekkende meters beenruimte en leefgenot en -comfort. Als technische basis dient het PPE-platform, dat volgend jaar met de lancering van de Porsche Macan en Audi Q6 wordt geïntroduceerd. De Grand Sphere komt na de fonkelnieuwe A6 op de bodemsectie.

Computerillustratie Schulte Design

Facelift A8 2021

Maar voordat 2025 op de kalender staat, moet de A8 Audi’s antwoord op de Mercedes S-Klasse, Lexus LS en BMW 7 Serie vormen. Om het topmodel actueel te houden geeft de fabrikant de productlijn een opfrisbeurt. Onder andere de verlichting gaat een stap verder. Daarnaast past Audi volgens het Duitse automagazine Auto Motor und Sport de aandrijflijn van de PHEV-versie aan. De elektrische actieradius zal toenemen tot 55 kilometer.

Chinees succes voor Mercedes-Maybach

Met de Horch gaat Audi de concurrentiestrijd met de S-Klasse van Mercedes-Maybach aan. Van dat model zijn tussen 2015 en 2021 meer dan 60.000 eenheden wereldwijd afgeleverd. In China leverden de Mercedes-dealers er gemiddeld 600 stuks per maand af, terwijl het gemiddelde in 2017 zelfs boven de 700 eenheden per maand lag.