Maserati’s worden plug-in hybrides, Ghibli trapt af
Bij het horen van de naam Maserati denk je automatisch aan een geblazen V6 of een krachtige V8. Maar ook Maserati gaat aan de stekker. Er komt een plug-in hybride-aandrijflijn.
De Italiaanse autobouwer gaat niet direct over op volledig elektrische aandrijflijnen. De fabrikant trapt af met elektro-ondersteuning voor de Ghibli, Levante en Quattroporte. Volgend jaar krijgen de hybridemodellen tevens een stekkeraansluiting, maar bij die plug-in hybridetechniek blijft het niet. Volledig elektrische aandrijving staat eveneens op de agenda, en wel voor de sportwagen die de Italianen uitbrengen. Details van de motorenlijnen ontbreken vooralsnog. Maserati kondigt het nieuws zelf in mei aan. Alleen al de toepassing van mild-hybride levert voor de Ghibli een 15 tot 20 procent lager brandstofverbruik op. Bij de types met plug-in hybridetechniek ligt dat percentage fors lager, al heb je het dan over de papieren waarde. Het uiteindelijke verbruikscijfer is afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder en het gebruik van de auto.
Tweede SUV
Eveneens komend jaar presenteert Maserati de eerste volledig elektrische auto. Dat wordt het vlaggenschip van het merk. De vierzits sportwagen is niet het enige model waarmee de Italianen hun programma verrijken. Er komt tevens een tweede SUV, die ook als PHEV wordt geleverd. Door het veelvuldig elektrificeren, al dan niet met stekker, van zijn auto’s verwacht Maserati meer auto’s in Nederland te verkopen, aangezien de CO2-waarde van de types lager komt te liggen dan de bestaande uitvoering en de belasting is in Nederland nu eenmaal afhankelijk van de emissiewaarde.
V8-motor
Het is echter niet alleen maar de stekker wat de Maserati-klok slaat. De onvervalste V8 keert binnenkort ook terug voor de sportsedans. In de Levante is hij per direct leve
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?