Maserati belooft nooit volledig elektrisch te gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Felektrische-maserati-alfieri.jpg)
Volledig elektrische auto’s hebben de toekomst. Maar Maserati is een eigenwijs Italiaans merk en gelooft daar dus niet in. Het belooft nooit volledig elektrische auto’s te bouwen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Felektrische-maserati-alfieri.jpg)
Niet al te lang geleden leek Maserati op sterven na dood. De auto’s die het merk produceerde verkochten voor geen meter totdat FCA-baas Sergio Marchionne langskwam. Hij zette FCA opnieuw op de kaart en had grootse plannen met het luxemerk. Daar plukt het nu al de vruchten van. Maar die plannen omvatte ook een volledig elektrische auto: de Alfieri. Sterker nog, er moeten vier elektrische Maserati’s bestaan voor het eind van 2022.
Marchionne overleed vorig jaar, en dat betekende een nieuwe leiding voor FCA en dus ook Maserati. Daarmee gaan zijn plannen blijkbaar ook in rook op, want Al Gardner, Maserati-baas van Noord-Amerika, claimt nu dat het merk nooit volledig elektrisch zal gaan. Hij beweert dat de verbrandingsmotor altijd terug te vinden zal zijn in de Italiaanse luxewagens.
Rauwe emotie
De nogal opvallende claim staat hij bij met een typisch Italiaanse uitleg. Hij vindt namelijk dat Maserati’s een bepaalde rauwe emotie moeten bevatten en dat kan alleen maar met verbrandingsmotoren. Elektrische motoren bieden die beleving nu eenmaal niet in de ogen van de Amerikaan.
Daarnaast denkt Gardner dat de verbrandingsmotor een essentieel onderdeel is van de roots van het merk en dat het zal falen als het hier afscheid van neemt. Ook denkt hij dat de slechte verkoop van Maserati’s niet door de producten zelf komt, maar doordat mensen niet van het bestaan van de bolides weten.
Alfieri
Als de Italianen niet ineens alle plannen gaan omgooien omdat Gardner dat beweert, moeten we volgend jaar de eerste productieklare Maserati Alfieri zien. Deze gaat later dat jaar in Modena in productie. Na de introductie van de coupé komt er nog een cabrio op de markt. Hierna worden de GranTurismo en de GranCabrio eindelijk uit hun lijden verlost.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Audi en VW zullen brandstofmodellen in leven houden met facelifts’
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd