Wie een ‘normale’ M3 of M4 niet genoeg vindt: de Manhart MH3 en MH4

Bijna zijn ze te bewonderen op de Nederlandse markt: de BMW M3 en M4. Maar voor wie de minstens 480 pk sterke Motorsport-modellen uit München niet voldoende zijn, bestaan er altijd nog tuners. Manhart bijvoorbeeld, dat nu gepeperde versies van de sportsedan en -coupé laat zien.

Wie een extreme BMW wil, moet altijd even bij Manhart aankloppen. De Duitse tuner weet immers wel raad met modellen uit het zuiden des lands, zo ook met de M3 en M4. Centraal staat natuurlijk de vermogensupgrade van de zes-in-lijn-motor van beide modellen. De naam die de Duitse tuner op ‘haar’ M3 en M4 plakt, geven al weg hoeveel paarden er achter de flinke grille van de auto’s schuilen. De MH3 600 en MH4 600 zijn gebaseerd op de originele M3 en M4 Competition, met 510 pk en 650 Nm en vierwielaandrijving, waarbij het vermogen is gestegen tot – je raadt het al – 600 pk.

Meer dan 600 pk

Alhoewel, het is eigenlijk wat meer, zegt Manhart. Nadat het z’n eigen MHtronik Powerbox op de modellen heeft geïnstalleerd, hebben ze een vermogen van 620 pk en 750 Nm. Wie een ‘gewone’ M3 of M4 van Manhart wil, oorspronkelijk met 480 pk en enkel achterwielaandrijving, kunnen rekenen op een uiteindelijk vermogen van zo’n 590 pk.

Daar laat de tuner het niet bij, want het monteert ook een andere middendemper en een sportuitlaat met koolstofvezel eindstukken. De MH3 en MH4 staan, met dank aan een ander onderstel, ook iets dichter op het asfalt, al geeft Manhart niet aan wat het verschil met reguliere modellen is. Gouden of zwarte 21-inch wielen (265/30R21 voor, 305/25R21) én de van Manhart bekende striping zijn uiteraard ook aanwezig. Ook biedt de tuner speciaal voor de M3 en M4 ontwikkelde aerodynamica aan, zoals de motorkap, splitter, achterspoiler, en diffuser.

Manhart gaat nog verder

Nog steeds niet tevreden? Wees gerust, want Manhart is alweer bezig met de volgende stap voor de M3 en M4. Die moeten de twee kersverse M-modellen naar een nóg hoger niveau brengen. Eind dit jaar laat de tuner daar meer over weten. Wat de hierboven beschreven conversie kost, is overigens niet duidelijk.

Duik in de prijslijst: is een BMW M3 Sedan met handbak duur?