Make green great again! Een groene Porsche met groen leer kan heel goed
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F1547a039ff8a8745545923326424d435f921da25.jpg)
Wil je nu een Porsche 959 kopen, dan betaal je tussen de 1 en 1,5 miljoen euro. Een schijntje vergeleken met wat dit exemplaar moet opleveren. Want er iets bijzonders aan de hand met deze 959. En dan bedoelen we niet alleen zijn kleur …
De 959 werd ontwikkeld voor Groep B (het studiemodel heette zelfs Gruppe B), maar van deelname aan de rallyklasse zou het nooit komen. Groep B werd in 1986 verboden, na een reeks dodelijke ongelukken, waar ook toeschouwers bij betrokken waren. Het enige autosportsucces dat de 959 ooit boekte, was winst in de Parijs-Dakar-rally van 1986.
Porsche 959 als snelste auto ter wereld
De productieversie van de 959 werd in 1985 onthuld. Er zijn twee versies: Komfort en Sport. Beide hebben een 2,8-liter twinturbo zescilinder boxermotor achterin, maar de Sport is met 515 pk een stuk sterker dan de Komfort (450 pk).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fa3063533aecd0d9fbb074cf9534f028524cc10e3.jpg)
Met een topsnelheid van 319 km/h was de 959 heel even de snelste productieauto ter wereld. Van stilstand naar 100 km/h doet-ie in 3,6 seconden.
Groen exterieur met donkergroene cabine
Porsche heeft 292 exemplaren van de 959 gebouwd. Een aantal is opgewaardeerd door de Amerikaanse Porsche-tuner Canepa. Deze groene is nummer drie. Hij is gespoten in Porsche Emerald Green (een Paint-to-Sample-kleur) en heeft een volledig groen interieur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F696dfc2c82c34b059268bcf0ff82bcb39e122a50.jpg)
Zijn krachtbron heeft onder meer betere turbo’s gekregen en produceert nu 811 pk en 813 Nm.
Van 1 miljoen naar meer dan 3 miljoen euro
Canepa heeft het daarbij uiteraard niet gelaten. Ook het onderstel, de uitlaat, de verlichting en het audiosysteem zijn verbeterd. Grappig, de 959SC, zoals Canepa de auto noemt, stond in augustus te koop voor iets meer dan een miljoen euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F866c15e989b8550bcbef1f4c73c46a9232c6142a.jpg)
Op 10 december gaat hij onder de hamer bij RM Sotheby’s en nu opeens is de verwachte opbrengst tussen de 3 en 3,5 miljoen euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F7fabd2884eb0b3c1194f656f48d33a23f7767d51.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Ff13bd92275d5c0885d0ec58053f5cdb121d3b819.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Ffb9aaff30bcf5c5d24cecec7290a834a8823aa49.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fbdc4020cfc10bfba5e6ae0dccc50650a9e27b2d8.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Van afgekeurd tot prestigieus project, Porsche 911 Speedster | Sjoerds Weetjes 332
-
Porsche toont nieuwe versie van legendarische 356
-
Porsche-baas: ‘We overwegen meer jaren 70/80 en offroad 911’s’
-
Hier wordt al synthetische brandstof gemaakt en getankt
-
Waarom ook Audi niet meer in zelfrijdende auto’s gelooft
-
Waarom deze foto’s van een auto-ongeluk 85 miljoen dollar waard zijn
-
De Porsche 996 bewijst dat Porsche-puristen zeurpieten zijn
-
De Porsche 911 Dakar is zó cool dat hij nog Rothmans-sigaretten rookt
-
Dealers kregen spijt over Porsche 911 Turbo S Exclusive Series | Sjoerds Weetjes
-
De nieuwe Porsche 911 Dakar kan iets volkomen nutteloos
-
Hoeveel Porsche Taycans zijn er tot nu toe geproduceerd?