Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 30 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Lynk & Co verhoogt maandelijkse abonnementskosten voor de 01

Lynk & Co verhoogt de prijzen voor diens flexibele abonnement met 10 procent. Wie nu een maandelijks abonnement afsluit om de 01 te rijden, betaalt geen 500, maar 550 euro per maand.

De prijsverhoging gaat nu al in voor nieuwe gebruikers. Wie op de website van het merk gaat kijken, ziet dan ook dat de abonnementsprijs 500 euro bedraagt. Maar de prijsverhoging geldt ook voor bestaande klanten. Zij kunnen vanaf 1 september een hogere factuur verwachten, zo schrijft Automotive News Europe.

Hogere kosten

Volgens het medium heeft Lynk & Co geen reden gegeven voor de prijsverhoging, maar die is makkelijk te raden. Autofabrikanten hebben door alle crises van de afgelopen tijd te maken met hogere kosten, en die moeten ergens terugverdiend worden. Vandaar dat de autobouwer de prijs van diens flexibele abonnementsvorm verhoogt.

Hoe doet de Lynk & Co 01 het tegen de gevestigde orde?

Foto: Martijn Bravenboer.

Het betekent dat er een hoop mensen te maken krijgen met de verhoging, want het grootste deel van de 01-rijders heeft een dergelijk abonnement afgesloten. Het gaat om maar liefst 90 tot 95 procent in Europa, zo stelt Lynk & Co. Particuliere klanten zijn daarbij goed vertegenwoordig, want ze zijn samen goed voor 70 procent van alle Europese klanten van het merk. De abonnementsvorm is overigens zeer flexibel. Het is maandelijks opzegbaar en voor die 550 euro kun je per maand 1250 kilometer rijden. Elke extra kilometer kost 15 eurocent. Rijd je niet in je 01, dan kun je ‘m delen met anderen en krijg jij weer geld terug.

Kun je de Lynk & Co kopen?

Overigens is de Lynk & Co 01 ook gewoon ‘ouderwets’ te koop. Momenteel staat het model voor 42.000 euro op de Nederlandse prijslijst.

Alain Visser. Foto: Matty van Wijnbergen.
Copyright Foto: Matty van Wijnbergen. Lync & Co / Alain Visser Amsterdam – Lync & Co / Alain Visser

Autovisie sprak onlangs met Alain Visser, CEO van het merk. Hij liet weten dat traditionele automerken het idee van zo’n flexibele abonnementsvorm overnemen. “Dat is prima en veelzeggend”, stelde Visser. “Maar zij bieden opzegging vanaf drie, zes maanden. Dat is in feite het aloude leasen, niet huren. Wij willen het Netflix van de auto-industrie zijn: ben je ons beu, dan stop je.” Op weekbasis verhuren heeft hij wel overwogen, maar de kans op misbruik werd te groot geacht. 

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.