Lotus stelt Evija uit en ontdekt dat-ie meer vermogen heeft
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1_lotus_evija_front.jpg)
Lotus was van plan om dit jaar de levering van de Evija te starten, maar dat gaat niet lukken. De Britse autobouwer moet de marktintroductie met zes maanden uitstellen, maar ontdekt daardoor ook positieve punten.
Met de Evija is Lotus de eerste fabrikant die een productiemodel introduceert in de wereld van elektrische hypercars. Althans, dat was de voorspelling. Want ook Automobili Pininfarina, Rimac en Hispano Suiza hebben eerder gezegd dit jaar met een elektro-model te komen. Rimac heeft dat inmiddels al aangepast en zegt dat de eerste C_Two’s begin volgend jaar op de markt verschijnen.
Testmaanden
Ook Lotus laat nu via Autocar weten dat de elektrische Evija pas volgend jaar voor de deur van de klant staat. De reden daarvoor is duidelijk: de coronapandemie. Door de mondiale crisis en de restricties die daaruit volgden, heeft het ontwikkelingsproces maanden stil gelegen. “We hebben vijf testmaanden gemist, vooral in Europa. Zo hebben we niet in warme temperaturen in Spanje kunnen rijden. Het is niet zo makkelijk om dat soort geplande tests zomaar te verplaatsen”, zo zegt Lotus-baas Phil Popham.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F5_lotus_evija_rear_3_4.jpg)
Toch heeft de vertraging ook tot positieve zaken geleid. Zo heeft het tijdens de lockdown andere elementen van de auto kunnen verbeteren, zoals de aerodynamica en downforce. Ook kwam het erachter dat de Evija geen vermogen van 2000, maar 2028 pk heeft. Of dat ook invloed heeft op de prestaties van het model (binnen 3 seconden naar 100 km/h en een top van 320 km/h), zegt Lotus niet.
Wereldtournee voor de Evija
De krankzinnige hypercar staat volgens Lotus dus in het eerste halfjaar van 2021 op de stoep bij de eigenaar. Lotus gaat maximaal 130 Evija’s bouwen, waarvan er nu 70 van zijn verkocht. De Britten zijn van plan om de Evija mee te nemen op een wereldtournee, om meer klanten aan te spreken. Dat stond overigens al op de planning voor dit jaar, maar werd gecanceld door de coronacrisis. Wie een Evija wil bezitten, moet daar $1,7 miljoen (€1,88 miljoen) voor neerleggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie