Lotus Omega krijgt een ‘opvolger’, dit is de Emeya
Lotus trekt het doek van de gloednieuwe Emeya, een model dat in de voetsporen treedt van de Lotus Omega. Al is dat een beetje heiligschennis.
Het Britse Lotus werd in 2017 overgenomen door Chinese autogigant Geely. Hoewel liefhebbers een traantje weg pinken bij de nieuwe modellen als de Eletre, passen de Emira en de nieuwe Emeya toch enigszins bij het sportmerk. Al zijn het niet de lichtvoetige Britse sportwagens van weleer.
Opvolger van de Lotus Omega
Na de Lotus Omega, die op de gelijknamige Opel is gebaseerd, heeft het merk geen sedan meer gebouwd. Tot nu, de Lotus Emeya is namelijk klaar om in productie te gaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FM024_LOTUS_EXT_024_COMP06_AB_R4_FinalArt_LOTUS.png)
Hoewel we de Lotus Omega noemen, heeft de Emeya natuurlijk niets met de klassieker te maken. Onder de motorkap ligt geen dikke zescilinder, maar een elektromotor.
Lotus Emeya is een snelle GT
Hoewel dit saai klinkt, en zo’n elektromotor zeker niet zoveel beleving geeft als een zespitter, zijn de specificaties indrukwekkend. De duurste versie van de GT krijgt twee elektromotoren. Wat het systeemvermogen van het topmodel is, laat Lotus nog niet weten. Maar met een nul-naar-honderd-tijd van 2,8 seconden verwachten we ongeveer hetzelfde vermogen als in de krachtigste Eletre. De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.
Wel weten we al de snellaadcapaciteit van de Lotus Emeya. DC-laden kan met 350 kW. Dat betekent dat je in 5 minuten zo’n 150 kilometer bij kan laden.
Lotus Emeya en Eletre lijken op elkaar
Wat design betreft, is te zien dat de Emeya het sedan-broertje is van de Eletre. Zowel aan de achterkant als voorkant hebben ze veel gemeen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2Fsh02004_027_Int_Door_PS_COMP05_RE_FinalArt_Lotus.jpg)
Lotus richt zich ook met deze Emeya op het luxesegment. Met functionaliteiten als elektronisch geregelde luchtvering, speakers van KEF (een luxe Britse HiFi-fabrikant) en interieurmaterialen als nappaleer en alcantara, gaat het de strijd aan met de Porsche Taycan en Lucid Air, om maar een voorbeeld te noemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2F02004_032_Interior_Central-Screen_Comp_04_RS_FinalArt.jpg)
Wat de Lotus Emeya gaat kosten, is nog niet bekend. De productie start naar verwachting in 2024. Wil je op de hoogte blijven van al het autonieuws? Abonneer je dan nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)