Krachtiger en lichter: Lotus Exige Sport 380
Lotus perst nog wat pk’s uit de Exige Sport 350 en noemt het resultaat Exige Sport 380. Hoeveel vermogen de machine heeft? Dat hoeven we hier niet te vermelden, want ‘it’s all in the name’.
Voor de aandrijving van de Exige Sport 380 zorgt de bekende 3,5 liter V6 van Toyota, die in de Sport 350 goed is voor 350 pk en 400 Nm. In Lotus’ nieuwste komt hij tot 380 pk en 410 Nm. Daarmee gaat het model in 3,7 seconden van stilstand naar 100 km/h en door naar een topsnelheid van 286 km/h (de versie met automaat haalt 274 km/h). De iets zwaardere en minder krachtige Sport 350 (handgeschakeld) doet 3,9 seconden over de standaardsprint en haalt een top van 274 km/h.
LEES OOK: LOTUS EXIGE 350 SPECIAL EDITION IS… TJA… SPECIAAL
De Exige Sport 380 weegt 1110 kg. Lotus heeft gewicht bespaard door onder meer een lithium-ion accu en gegroefde remschijven te monteren, twee achterlichten te schrappen (de 350 heeft er vier) en in de carrosserie veel koolstofvezel te gebruiken. Al het spoilerwerk is er overigens niet voor de show. Volgens Lotus levert het op topsnelheid zo’n 140 kilogram aan downforce op. Wat de Sport 380 in Nederland gaat kosten, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!