Lotus Evija gemaakt om Nürburgringrecord te breken
Deze week werden we omver geblazen door de duizelingwekkende cijfers van de Lotus Evija. Daarmee is Lotus van plan om wat records te breken. Bij het maken van de hypercar heeft het merk één specifieke plek in gedachte gehouden om indrukwekkende cijfers neer te zetten: de Nürburgring.
De Lotus Evija trekt ten strijde met 2.000 pk en 1.700 Nm, verdeeld over alle vier de wielen. Daarmee is een 0-100 km/u-sprint gedaan in minder dan drie seconden en gaat het optrekken door tot boven de 320 kilometer per uur. Klinkt als een perfect recept om een paar records mee te breken, toch? Laat Lotus dat nu precies van plan zijn. Sterker nog, het merk heeft bij de ontwikkeling rekening gehouden met het feit dat de auto extreem snelle rondetijden neer moet kunnen zetten.
Prestaties
Het zit namelijk zo: accu’s van elektrische auto’s worden doorgaans te warm als er teveel van ze gevraagd wordt. En als dat gebeurt, nemen de prestaties van de auto af. Lotus heeft dit ondervangen door het accupakket een immense doorvoer van 2 megawatt te geven. Bovendien hebben ze ervoor gezorgd dat de auto maximaal zeven minuten lang piekprestaties kan leveren. Waarom die zeven minuten? Zo lang duurt namelijk een rondje Nürburgring in de Lotus Evija.
Dit vertelde Louis Kerr, Lotus’ hoofd platform engineer, tegenover Pistonheads. “Ja, we denken aan de Nordschleife. En we denken dat we daar sneller kunnen zijn dan de NIO EP9.” En ja, de Volkswagen ID.R heeft op dit moment het record voor snelste elektrische auto op het Duitse circuit, maar de 6:05 die de VW neerzette is niet het doel van Lotus. Dit omdat de ID.R geen productiewagen is. Het record voor snelste elektrische productiewagen (NIO EP9’s 6:45) is voor Lotus belangrijker.
Slechtste geval
Met zo’n extreem presterend accupakket zou je denken dat de 0-100 km/h binnen 3 seconden en de 0-300 km/h in 9 seconden niet zo bijzonder zijn. En dat is ook zeker waar. Kerr vertelt verder: “De gegeven cijfer zijn ‘in het slechtste geval’-cijfers. Dus de 0-100 km/h kan dichterbij de 2 seconden uitvallen en de 0-300 km/h kan daardoor nog scherper worden.”
Dan is het nog steeds de vraag hoe de Evija het gaat doen tegenover zijn grootste rivaal: de Pininfarina Battista. Deze hypercar krijgt 1.900 pk en heeft een accupakket van 120 kWh tot zijn beschikking (de Evija heeft 72 kWh). Daarnaast rolt de Italiaanse creatie op een chassis van de Rimac C_Two. Deze heeft een topsnelheid van 415 km/h en zit binnen 1,85 seconden op de 100 km/h. Pininfarina claimt iets lagere cijfers dan Rimac, maar veel ontloopt het elkaar niet (0-100 in 2 seconden en topsnelheid van 350 km/h). Het gaat nog een spannende race tussen de hypercars worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8