Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 21 sep 2021
Leestijd: 2 minuten

Dit is hoe Lotus ook met elektrische auto’s vasthoudt aan eigen filosofie

Bij Lotus draait het al sinds de oprichting van het autobedrijf om sportauto’s met een zo laag mogelijk gewicht. Nu het heeft aangekondigd enkel nog elektrische auto’s te gaan bouwen, staat het dus voor een enorme uitdaging. Vandaag geeft de Britse autobouwer een tipje van de sluier over wat we kunnen verwachten.

Er staat enorm veel te veranderen bij Lotus. De recent aangekondigde Emira is de laatste auto van de Britten met een verbrandingsmotor, vanaf dat moment krijgt elk model een volledig elektrische aandrijflijn. De eerste elektro-auto staat overigens al in de startblokken: de Evija is bijna klaar voor z’n debuut. Die krijgt snel gezelschap van een elektrische SUV en vierdeurs coupé, waarna er in 2026 een nieuwe elektrische sportauto in samenwerking met Alpine verschijnt.

Dit zijn de elektroplannen van Lotus, volgend jaar al een SUV

LEVA

Vandaag deelt Lotus informatie over een nieuwe bodemsectie die het voor de nieuwkomers gaat gebruiken. Dat heeft het ontwikkeld via Project LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). De naam zegt het al: ook hier is een laag gewicht nagestreefd. Hoe het met het uiteindelijke wagengewicht van de productiemodellen zit, kan Lotus echter nog niet zeggen. Wel meldt de fabrikant dat ‘het subframe 37 procent lichter is dan bij de Lotus Emira’.

Lotus

Zoals we kennen van platforms voor elektrische auto’s, is ook de EV-architectuur van Lotus modulair. Het vormt – zoals het er nu naar uitziet – de basis voor een tweezitter en een 2+2, naar verwachting de vierdeurs coupé waar het al enige tijd over spreekt. De wielbasis varieert in die gevallen van 2,47 tot ‘meer dan 2,65’ meter. In het geval van de 2+2-auto neemt de batterij dan plaats tussen de assen, zoals we vaker zien bij een elektrische auto. Voor de tweezitters wordt er ruimte gemaakt voor een soort accudoos die achter de voorstoelen ligt, op de plek waar normaliter een verbrandingsmotor plaatsneemt.

Grote batterij

De accu’s hebben een capaciteit 66,4 of 99,6 kWh, terwijl de elektromotoren een vermogen van 350 kW hebben. De nieuwe tweezitter met de grootste wielbasis en het grootste accupakket, krijgt zoals het er nu naar uitziet twee elektromotoren die samen 650 kW (885 pk) sterk zijn. De nieuwe 2+2 heeft desgewenst een of twee elektromotoren, met respectievelijk 350 of 650 kW aan vermogen.

Nederlandse overheid biedt sportieve Lotus Elise Series 1 aan

Al met al is het nog geen informatie waar de autoliefhebber direct blij van wordt. Zoals gezegd heeft Lotus al jaren een unieke propositie in de markt van sportauto’s door de constante focus op het zo licht mogelijk maken van een auto. De toevoeging van een 100 kWh grote batterij maakt de toekomstige Lotus-modellen ongetwijfeld véél zwaarder dan we zijn gewend, al heeft de batterijtechnologie nog een paar jaar om flinke stappen te zetten. We houden ons hart vast. Maar áls we een partij moeten kiezen die een goede lichtgewicht elektrische sportauto moet maken, dan laten we dat nog altijd graag aan Lotus over.

De Elise is een succesvolle lichtgewicht sportwagen net als de legendarische Seven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.