Deze Lotus Cortina is drie keer zo duur als een Ferrari F430
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-31-om-08-49-00.png)
De Lotus Cortina is een prachtige sportsedan uit Engeland, maar niet extreem zeldzaam. Toch ging er afgelopen weekend eentje voor drie keer zo veel als een Ferrari F430 onder de hamer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F4c71d990-1965-lotus-cortina-1.jpg)
Het leven van de eerste generatie Lotus Cortina begon in 1961 en was een samenwerking tussen Lotus en Ford. Die auto was gebaseerd op de eerste Ford Cortina, een stijlvolle sedan met een prachtige koets. En dat was dan ook het enige dat werd gebruikt van die auto. Colin Chapman, oprichter van Lotus, wilde graag een eigen motor bouwen (in de eerste jaren maakte Lotus gebruik van motoren van anderen) en zag zijn kans schoon toen hij in samenwerking met Ford de Kent-motor kon ombouwen. Ook Cosworth werd betrokken bij die ontwikkeling en in 1962 reed Jim Clark in een Lotus 23 met de nieuwe motor over de Nürburgring.
Groene streep
Dat verliep naar wens van de betrokkenen en dus werd de motor in productie genomen. Walter Hayes van Ford vroeg aan Chapman of hij die motor in 1.000 Ford-sedans kon leggen voor een homologatie-model. Ford leverde de 2-deurs koets van de Cortina, terwijl Lotus al het onderhuidse op zich nam. De Lotus Cortina kreeg een 1,6-liter motor met 106 pk en de versnellingsbak van een Lotus Elan. Alle Cortina’s die uit de fabriek van Lotus rolden kregen de iconische witte koets met groene streep over de zijkant. Ford produceert zelf een aantal rode carrosserieën als race-uitvoeringen. Een goede Cortina kost tegenwoordig zo’n €50.000, maar afgelopen weekend werd er op de Silverstone Auctions ruim €240.000 voor een exemplaar betaald. Waarom?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-31-om-08-46-05.png)
De Lotus Cortina die daar werd verkocht was zo’n rode Cortina, gebruikt in de European Touring Car Championships. In 1965 won John Whitmore dat kampioenschap met die auto door acht van de negen ronden te winnen. Maar ook daarnaast werd Whitmore een bekende coureur, door onder andere vijf keer de 24 uur van Le Mans te rijden. In 1966 stopte hij met racen, maar later reed hij nog wel in klassieke auto’s op Goodwood. In zijn latere jaren maakte Whitmore faam als schrijver en coach.
Testarossa
En dus was de Cortina die op Silverstone werd geveild een heel bijzondere. Zo bijzonder, dat de auto voor meer dan €240.000 werd verkocht. Dat zijn geen bizarre prijzen op bijvoorbeeld de veilingen tijdens de Monterey Car Week, maar een blik op de andere stukken laat zien dat dat op Silverstone wel zo was. Een Ferrari Testarossa uit 1991 met maar 24.430 km op de klok ging voor €110.000 onder de hamer, een handgeschakelde F430 kreeg voor €80.971 al een nieuwe eigenaar. Een auto die een beetje in de buurt kwam bij de bijzondere Cortina, was de uiterst beschaafde Mercedes SLR McLaren: €208.963.
Lees ook:
Ook interessant
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot