The London Taxi Company is druk aan het uitbreiden. De nieuwe elektrische TX5 moet over twee jaar niet alleen in Londen, maar ook in andere Europese steden rondrijden, waaronder Amsterdam. Vandaag presenteerde het merk een prototype van het model in de hoofdstad en Autovisie was erbij.

London Taxi Company TX5 - Autovisie.nlLondon Taxi Company TX5 - Autovisie.nl


Investeringen

Een aluminium spaceframe, een lichtgewicht carrosserie en achterdeuren die tegen de rijrichting in openen. Het gaat hier niet over een nieuwe supersedan, maar over de TX5, de nieuwe elektrische taxi van The London Taxi Company (LTC). Het Britse bedrijf werd drie jaar geleden overgenomen door het Chinese Geely, dat ook de eigenaar is van Volvo. Sindsdien is er een hoop gebeurd bij LTC, maar er staat nog veel meer op het programma. In totaal wordt er 300 miljoen pond, zo'n 375 miljoen euro, geïnvesteerd de komende jaren en dat bedrag wordt vooral besteed aan research en development.

TX5

De LTC TX5 is duidelijk geïnspireerd op de klassieke FX4 die eind jaren 50 verscheen. Hij heeft dezelfde kenmerkende grille en de ronde koplampen, maar nu natuurlijk in een veel modernere verpakking. Opvallend is wel dat de kenmerkende deuren weer terug zijn. Hij oogt - en is - een flink stuk groter. Aan boord is nog altijd plaats voor zes personen, die nu ruimer zitten dan ooit. De TX5 voldoet aan alle strenge eisen voor Londense taxi's. Zo is hij geschikt om een rolstoel in de rijden en heeft hij ondanks zijn forse formaat nog altijd een draaicirkel van 7,6 meter.

Range extender

De auto wordt gebouwd op een nieuw ontwikkeld elektrisch platform. London Taxi Company doet nog geen uitspraken over de range, maar geeft wel aan dat hij fors meer range dan auto's als een BMW i3 of Nissan Leaf moet krijgen. "Toch is de range niet zo groot als die van een Tesla Model S", vertelt Phil Henrick, verantwoordelijk voor Corporate Sales bij LTC. Taxichauffeurs moeten geen 'range anxiety' krijgen, een vrees dat ze stil komen te staan: de TX5 heeft namelijk ook een 1,5 liter driecilinder benzinemotor. Net als in de BMW i3 REX, de versie met range extender, kan de benzinemotor het accupakket bijladen. De grote taxi krijgt een benzinetank van zo'n dertig liter, dus langere ritten moeten ook gewoon mogelijk zijn. Verder wordt de auto geschikt voor alle mogelijke laadsystemen, waaronder snelladers.

Design

De TX5 is ontworpen door David Ancona, Design Director bij Geely. "Het is een van de meest herkenbare auto's ter wereld", begint Ancona. "En ook deze auto moet weer een lange tijd meegaan, dus als je dan voor een heel modern design kiest, dateert dat heel snel." Ancona heeft om die reden gekozen voor een klassiek design, dat ook niet te retro is. "Hij moest vooral een positieve uitstraling krijgen. Niet te stoer, niet te schattig, niet te retro, maar vooral positief."

De Britse designer, al jarenlang designer voor Volvo, heeft zelf een paar leuke details in de auto proberen te stoppen. "De portiergreep bijvoorbeeld, daar ben ik echt blij mee." Die portiergreep loopt - net als bij de Rolls-Royce Phantom - over van het voorportier naar het achterportier. "Dat de achterdeur naar achteren kan scharnieren was essentieel. Anders moest de wielbasis veel langer worden." Nu biedt de deur genoeg ruimte om een rolstoel door naar binnen te krijgen, terwijl andere passagiers gewoon binnen kunnen wandelen. "En bijna kunnen arriveren in Rolls-Royce-stijl", lacht de Brit.

2017

De LTC TX5 wordt in het najaar van 2017 gelanceerd op de Britse markt. Begin 2018 moet ook de linksgestuurde versie volgen, die naar enkele grote Europese steden zal komen. LTC heeft goede verwachtingen van zowel Amsterdam als Oslo, met name door de aanwezigheid van een goed netwerk van laadpalen. "Hij wordt ook leverbaar in andere kleuren hoor", vertelt Ancona nog snel even.