Linda Jackson: “We hebben de Cactus niet vermoord, maar geëvolueerd”
In de ogen van menig Citroën-liefhebber heeft Citroën de C4 Cactus ontleukt en karaktermoord gepleegd. Citroëns topvrouw Linda Jackson geeft aan dat ze zo wel moest handelen.
Amsterdam
“Ik heb een goede herinnering aan de C4 Cactus. Het eerste dat ik als CEO van Citroën deed was de persintroductie van de auto in Amsterdam. Het was in juni 2014, in mijn eerste werkweek. Maar ik heb de C4 Cactus laten evolueren. De C4 (zonder Cactus-aanduiding, red.) was aan het einde van zijn levenscyclus gekomen. Ik moest een oplossing vinden om de periode tussen de C4 en zijn opvolger op te vangen. Dus bedacht ik om de C4 Cactus te gebruiken om de C4-rijders bij ons merk te kunnen houden.”
Bijzondere wielophanging
“Het resulteert in twee grote aanpassingen. Enerzijds is het ontwerp aangepast, anderzijds voeg je er zaken als de bijzondere wielophanging en stoelen aan toe. Het gaat er bij deze auto om wat je ervaart tijdens het rijden. Het onderstel is heel belangrijk, omdat de auto je het vliegend tapijt-gevoel geeft dat jaren geleden in Citroëns DNA zat. Het is overigens veel meer dan alleen het onderstel en de stoelen, ook de rijsystemen hebben we uitgebreid. Ja, ook het exterieur is aangepast en de grote Airbumps zijn gewijzigd, maar ze zijn nog steeds op de flanken aanwezig. We wilden dat de auto lager werd, wat gedaan is door de dakrails en bodemvrijheid te veranderen. De bredere achterlichtunits versterken dat.”
Belangrijk werk
De vernieuwde C4 Cactus moet nu een bredere doelgroep aanspreken, zowel de C4 Cactus als de C4-liefhebbers. De Cactus heeft heel belangrijk werk voor Citroën verricht. Het heeft het pad geplaveid voor de toekomst en diende ter inspiratie voor wat volgde, zoals de C3, C3 Aircross en C5 Aircross.”
Cactus-toevoeging
Heeft u overwogen om de toevoeging Cactus te laten vallen? “Het was een fel debat of we alleen C4 of ook Cactus als naam moesten gebruiken. Ik was voorstander van de naam, want Cactus vormde het begin van alles wat we nu doen. En de auto was een groot succes, met 280.000 verkochte exemplaren wereldwijd. De Cactus begon als model voor Europa, maar wordt momenteel ook daarbuiten verkocht, zoals in Japan en Australië. Bij de marktintroductie wisten we dat het twee kanten op kon gaan. Door zijn ongewone design zou hij een succes kunnen worden, maar ook weer niet. Hij was erg zwart/wit.”
Doorsnee
Citroën werkt inmiddels aan een echte opvolger voor de C4. Dat moet volgens Jackson een model worden dat niet traditioneel van lijn is en geen doorsnee karakter heeft. Hij moet onderscheidend zijn, iets dat de laatste C4 absoluut niet was. De topvrouw laat niets los over het introductiejaar, maar uit haar woorden blijkt dat het tot 2021 duurt voordat hij er komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Gemiddelde Bentley-koper bestelt een BMW 1-Serie aan opties
-
Nederland zit bij top 10 goedkoopste landen om auto te bezitten