Lincoln is voor de nieuwe Navigator verbazingwekkend dicht bij de Navigator Concept gebleven. Het ziet ernaar uit dat alleen de bizarre vleugeldeuren van het studiemodel zijn gesneuveld.

Lincoln NavigatorLincoln Navigator


Denk je dat een Range Rover of een Audi Q7 groot is? Ga dan eens in de Verenigde Staten kijken. Daar slaan de Chevrolet Suburban, Cadillac Escalade ESV, Ford Expedition en Lincoln Navigator je referentiekader finaal aan stukken. 'That's not a SUV', om Crocodile Dundee te parafraseren: 'THAT's a SUV!'

"Denk je dat een Range Rover groot is? Ga dan eens in de Verenigde Staten kijken"

Hoe dan ook, de Chevrolet Suburban en Cadillac Escalade ESV zijn in de basis hetzelfde en de Ford Expedition en Lincoln Navigator zijn dat ook. Die laatste is dus nieuw en zou zo'n 90 kilogram lichter zijn dan zijn voorganger. Nou woog die in zijn lichtste vorm 2622 kilogram, dus is 90 kilogram nauwelijks een druppel op een gloeiende plaat.

LEES OOK: LINCOLN NAVIGATOR CONCEPT - ECHTE 'NEW YORK GIANT'

De Lincoln Navigator - en dus ook de Ford Expedition - is een buitengewoon ouderwets opgezette SUV, want hij staat gewoon op het ladderchassis van een pickup truck. Voor de aandrijving zorgt een 3,5 liter twinturbo V6 met 455 pk, die is gekoppeld aan een tientraps automaat. Snel is hij niet, maar daarom gaat het ook niet. De Navigator is van binnen uitermate stil, comfortabel en luxueus.