Voor het eerst in zijn historie gaat Lincoln een model in China bouwen. De fonkelnieuwe Corsair heeft de eer. Het is niet geheel onlogisch dat juist dit type ook in China wordt gemaakt.


De Corsair is de opvolger van de MKC en laat dat model nu de best verkochte Lincoln in het Aziatische land zijn. Doordat de MKC nu wordt geïmporteerd, kampt het model met torenhogen importheffingen. Wanneer de bouw lokaal plaats heeft, omzeilt Fords luxemerk de belastingregel en zo kan Lincoln zijn positie op de Chinese markt versterken.

Verkooptopper

Voor Lincoln is de MKC niet alleen in China een belangrijk type, ook op de thuismarkt. Daar neemt de voor Amerikaanse begrippen ‘compacte’ SUV de tweede positie op Lincolns verkoopranglijst in.

Lincoln-gezicht

De Corsair heeft dus de taak het verkoopsucces voort te zetten. Om dat te bewerkstelligen heeft Lincoln de auto een moderner design gegeven met een eigen, typisch Lincoln-gezicht. De basis voor de Corsair wordt gelegd door de volgende generatie Ford Kuga, die door het moedermerk onlangs is gepresenteerd. Dat betekent een voorwielaangedreven platform met optioneel vierwielaandrijving, keuze uit een 2,0 en 2,3 liter viercilinder benzinemotor met respectievelijk 250 en 280 pk en vijf zitplaatsen. In totaliteit is de nieuweling breder en langer dan de voorganger.


 

Hoewel de auto nieuw is, is zijn naam dat niet. Nu heeft Lincoln de aanduiding Corsair niet eerder gebruikt, maar binnen het Ford-concern zijn er verschillende types met dezelfde aanduiding. De naam werd in de jaren vijftig gebruikt als modelnaam voor Fords submerk Edsel. In de jaren zestig paste de Engelse divisie van Ford toe en uit jaren tachtig, begin jaren negentig verscheen er in Australië een Corsair op de prijslijst. Ford heeft in 2017 de rechten op de naam opnieuw geclaimd.