Liftsysteem Porsche wordt slim

Menig sportwagenbezitter kent het probleem: geen enkele drempel is hetzelfde. Om in het oerwoud der drempels toch normaal te kunnen rijden, is er voor bijna alle sportwagens een liftsysteem beschikbaar. Maar de techniek herkent niet zelf zo’n bult op de weg. Porsche komt binnenkort met een oplossing.

De Duitse sportwagenfabrikant bekijkt momenteel de mogelijkheden om de plaats van de drempel in het navigatiesysteem in te voeren. De drempel krijgt dus in het systeem een vaste positie. Wanneer de bestuurder de lelijke bult in het navigatiesysteem heeft ingegeven, zal het liftsysteem de volgende keer op precies dat punt automatisch worden geactiveerd. De bestuurder hoeft dan zelf geen handelingen te verrichten om over de drempel te rijden.

Meerprijs bij Porsche

Porsche geeft aan er aan te werken, maar kan nog niet zeggen wanneer de voorziening beschikbaar komt. Ook is niet bekend op welk type de techniek beschikbaar komt. De sportwagenbouwer kondigde het nieuws aan bij de lancering van de nieuwe 911 Turbo S, die van een liftsysteem is te voorzien. De meerprijs van de optie bedraagt € 2.550,68.

Liftsysteem is nu handmatig

Het liftsysteem op de 911 Turbo S bevindt zich op de vooras. Wanneer de bestuurder een hoge drempel nadert, dient hij op een knopje onder het scherm van het infotainmentsysteem te drukken. Vervolgens komt de neus van de auto vier hele centimeters omhoog. Na de drempel brengt de bestuurder het front weer in de oorspronkelijke rijhoogte terug door op dezelfde knop te drukken. De bestuurder wordt op de hoogte gebracht van het proces door een lampje in het instrumentarium.

Porsche liftsysteem Foto Noël van Bilsen
Porsche liftsysteem
Foto: Noël van Bilsen

Frontsplitter of bodemplaat

In Nederland zijn er vaste regels voor drempels, maar er zijn verschillende soorten snelheidsremmende maatregelen, zoals een plateau en een bult midden in de rijstrook. De drempels moeten door middel van een verkeersbord worden aangegeven, iets dat niet altijd het geval is. De drempel kan er dan op het eerste gezicht ongevaarlijk voor de frontsplitter of bodemplaat van een sportwagen uitzien, wanneer de drempel er al jaren ligt kan het wegdeel tegen de drempel door de inverende auto’s weggezakt zijn, waardoor de aanrijhoek toch scherper is dan hij lijkt.

Overigens is Porsche niet de enige fabrikant met zo’n slim systeem. De nieuwe Chevrolet Corvette, de C8, heeft namelijk een vergelijkbaar systeem. De eigenaar van die auto kan duizend locaties opslaan in het navigatiesysteem, zodat de ‘Vette tijdens het rijden automatisch zijn neus op die plek verhoogt.

Video Porsche 911 Turbo S