Tegenwoordig is praktisch elke nieuwe auto ermee uitgerust, maar wist jij dat ESP bedacht is door een Nederlander? Uitvinder Anton van Zanten is vandaag in Lissabon onderscheiden voor zijn uitvinding met een Lifetime Achievement Award.

Anton van Zanten - Uitvinder ESP - Autovisie.nlAnton van Zanten - Uitvinder ESP - Autovisie.nl


Anton van Zanten

Tijdens de European Inventor Awards, georganiseerd door het Europese Octrooibureau (EOB), heeft de 75-jarige Anton van Zanten een Lifetime Achievement Award gewonnen voor zijn werk op het gebied van automobiele veiligheidssystemen. Van Zanten werd gekozen door een onafhankelijke jury bestaande uit bijna 400 mensen. Volgens de voorzitter van het EOB, Benoît Battistelli, heeft Van Zanten 'ontelbare ongelukken voorkomen en duizenden levens gered' met zijn uitvindingen.

Veertig jaar lang werkte Van Zanten als ingenieur. Voor zijn carrière studeerde hij werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en behaalde vervolgens in 1973 aan de Amerikaanse Cornell University zijn doctoraat. Daar legde hij al de basis voor wat later ESP zou worden. Toch zou hij eerst aan een andere uitvinding werken: ABS. Van Zanten had namelijk het vermoeden dat als je de remdruk voor ieder wiel afzonderlijk zou regelen, je kon voorkomen dat wielen blokkeerden en bestuurders zo niet meer de controle over hun auto zouden verliezen. In 1977 begon hij bij Robert Bosch, waar hij aan de eerste versie van ABS werkte, een techniek die nodig is voor zijn grootste uitvinding.

Mercedes-Benz S 600 CoupéMercedes-Benz S 600 Coupé


ESP

In Europa is ESP tegenwoordig verplicht op iedere nieuwe auto. Het systeem kan in een fractie van een seconde voorkomen dat een auto in een slip raakt. Het werkt door middel van kleine, soms krachtige, remingrepen. Moet je bijvoorbeeld plotseling uitwijken naar links en geef je een ruk aan het stuur, remt het systeem het linker achterwiel af, om onderstuur te voorkomen. Stuur je vervolgens weer (stevig) naar rechts, wordt het linker voorwiel afgeremd om overstuur tegen te gaan. Het werkt allemaal door sensoren in ieder wiel, een sensor in het stuurwiel en een bewegingssensor centraal in de auto. Als de auto in een andere kant beweegt dan dat de bestuurder aangeeft, grijpt het systeem in.

De eerste auto die uitkwam met ESP was de Mercedes-Benz S 600 Coupé in 1995. Bosch werkte toen al lange tijd samen met Mercedes-Benz, maar het duurde een tijd voordat computers klein - en betrouwbaar - genoeg waren om in een auto te stoppen. Dat jaar leverde BMW het vervolgens ook op de 7-serie. Bosch was niet de enige fabrikant van een dergelijk systeem, maar het was wel de eerste, met dank aan Van Zanten. Door de jaren heen heeft ESP veel verschillende namen gekregen als ESC, DSC, VDC, DSC, DSTC, AFS, VSA en StabiliTrak, maar de werking is gelijk gebleven.