Lichtgewicht ruiten ook voor Porsche 911 Carrera beschikbaar
De voor de allernieuwste Porsche 911 Turbo S ontwikkelde lichtgewicht ruiten komen deze zomer ook al voor de Carrera-versies van de 911 beschikbaar. Dat geeft de Duitse sportwagenbouwer aan. Ze zijn alleen op de Coupé leverbaar.
De speciale ruiten zijn allereerst op de 911 Turbo S leverbaar. Nu is die Turbo S nog niet op de markt, maar hij komt er aan. De sportwagenfabrikant levert de eerste lichtgewicht exemplaren van het voorlopige topmodel vanaf volgende maand uit. Wie de speciale ruiten op zijn sportcoupé wil, dient ze aan te vinken op de optielijst.
Verschillende diktes
De lichtgewicht ruiten zijn een nieuwe ontwikkeling voor de Duitse sportwagens. Ze wijken af van het reguliere productieglas door verschillende diktes van het binnen- en buitenglas. Het deel aan de buitenzijde is dunner dan normaal. Door de chemisch voorgespannen binnenruiten behoudt het glas wel zijn geluiddempende functie. Sterker nog, Porsche claimt dat de ruiten meer geluid van de buitenzijde tegenhoudt.
Meer dan vier kilogram
Doordat de buitenlaag van de ruiten dunner is, is de glaspartij ook lichter. Voor het gehele pakket geldt dat het gewicht van de speciale ruiten meer dan vier kilogram lager is. De gewichtsreductie heeft niet alleen een positief effect op het totale wagengewicht van de sportcoupé, ook het zwaartepunt daalt aangezien de glaspartij zich boven de taillelijn bevindt.
Tweede helft leverbaar
Porsche verwacht dat de lichtgewicht ruiten vanaf de tweede helft van 2020 op de Carrera-modellen beschikbaar zal zijn. Het gaat om zowel de Carrera- als Carrera S-types. De meerprijs is nog niet bekend.
Lichtgewicht pakket
Voor de Turbo S biedt Porsche de voorziening als losse optie aan, maar wie het lichtgewichtpakket kiest, krijgt de speciale ruiten eveneens. De andere ingrediënten van het pakket bestaan uit lichtgewicht sportstoelen met kuipvorm, verminderde isolatie, een sportonderstel met 10 mm kleinere grondspeling en een sportuitlaatsysteem met zwarte, ovale uitlaatpijpen. Bovendien schrapt Porsche de twee achterste zitplaatsen, wat de Turbo S met lichtgewicht pakket tot een tweezitter maakt. Met het pakket ligt het wagengewicht 30 kg lager, waarvan dus 4 kg op conto van de glasdelen komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt