De traditionele sedans in de hogere segmenten verliezen als executive limousines steeds meer terrein in de Aziatische landen. Waar bijvoorbeeld Toyota de Alphard en Vellfire heeft en Mercedes mee doet met zijn V-Klasse, daar dringt nu ook Lexus de groeiende markt binnen. De Japanse autobouwer lanceert de Luxury Minivan.


 

In Lexus-benamingen heet het model LM, wat dus niet voor ‘Le Mans’ staat. Achter LM volgt de aanduiding van de motorisering. Er komen twee types, de 350 en de 300h. Van een concept is dus geen sprake. Het luxueuze Japanse merk stelt op de autoshow van Shanghai direct de productieversie voor. Het model moet in 2020 in Japan in productie gaan. Waar de LM allemaal leverbaar wordt, is nog niet bekend. Vast staat dat China tot de exportmarkten behoort.

Schepje bovenop

Als basis voor de Lexus LM dient de Toyota Alphard. De auto is wat luxer aangekleed. Nu heeft de Alphard van huis uit al een aardig grote grille, met de LM doet Lexus daar nog een schepje bovenop. Wie klaagde er over de grote nieren van de BMW X7? Ze zijn piepklein in vergelijking met het kunststoffen hekwerk voorop de Lexus LM. De lichtunits en motorkap zijn hertekend en op de flanken zie je chroomstrips. De achterzijde oogt Lexus door de toepassing van andere lichtunits met een verbindingsbalk ertussen. De exterieurdesigners hebben nauwelijks werk aan het in zwart of wit aangeboden koetswerk gehad.

 Parapluhouder

Dat geldt niet voor de interieurontwerpers. In de LM waan je je in een wereld die zijn gelijke niet kent. Ten minste, in vergelijking met die van de Toyota-broer. Twee luxueuze fauteuils, een separatiewand, een tv-scherm, parapluhouder, lederen bekleding en tal van verstelmogelijkheden voor de massagestoelen. Het zijn zaken die je bijvoorbeeld in de busjes van Klassen en Dizyan ook tegenkomt. In vergelijking met de sedans zorgen de aanwezige schuifdeuren en de hoge daklijn ervoor dat je eenvoudig in en uit de Lexus LM kunt stappen.

Ook Hybrid

Voor extra comfort beschikt de LM over een aangepast onderstel, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van de schokdempers van de Lexus ES. Voor de aandrijving zal er keuze zijn uit een 3,5 liter V6-benzinemotor en een 2,5 liter viercilinder met elektro-ondersteuning.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!