Autovisie
Autovisie Nieuws 22 jun 2022
Leestijd: 3 minuten

Lexus LFA was verliesgevend, z’n elektrische opvolger misschien ook

Sec gekeken naar het project, dan was de Lexus LFA zwaar verliesgevend voor Lexus. Maar gekeken naar het doel van de supercar, was het pure winst. In zijn voetsporen treedt nu een nieuwe supercar van Lexus. Misschien is de sportwagen met de naam Electrified Sport Concept opnieuw verliesgevend, maar ziet de Japanse autobouwer er pure winst in.

Bij de LFA en ook diens virtuele elektro-opvolger gaat het niet om het product an sich, als je er tenminste door de ogen van de boekhouder naar kijkt. Het gaat om de rol die de auto speelt, zowel tijdens het ontwikkelingsproces als tijdens het productieproces. “We bouwden in een tijdsbestek van zo’n twee jaar precies 500 stuks. Voor de auto was geen businessmodel opgezet. Hij kwam er om Lexus opnieuw te definiëren. De auto was het hoogtepunt van wat Lexus op dat moment zou moeten bieden. Hoe moet hij rijden, voelen, klinken, gedragen, ga zo maar door. Voor ons ontwikkelingsteam vormde de LFA het referentiepunt voor alle toekomstige modellen, of dat nu de UX, de NX of de LS was. In alle auto’s zat LFA-dna”, legt Spiros Fotinos uit.

Elektrische Lexus LFA
(Afbeelding: Lexus)

Zintuiglijke ervaring

De topman van Lexus Europe spreekt van een Lexus driving signature. “Je moet het vergelijken met een handtekening onder een contract of brief. Het is jouw handtekening of stempel, het staat alleen onder iets anders. Dus met de overstap naar elektrificatie, moeten we opnieuw definiëren welke rij-ervaring we willen bieden. Als je in een LFA of zelfs als je in een LC500 stapt en vervolgens op de startknop drukt, moet er een zintuiglijke ervaring volgen die gelijk is. De manier waarop de motor start, de trillingen die je voelt, niets daarvan is toevallig.”

(Afbeelding: Lexus) (Afbeelding: Lexus)

Tegenovergestelde

Fotinos vervolgt: “Maar wat als je in een elektrische auto stapt? Dan gebeurt er niets, helemaal niets. We komen uit een wereld dat motorgeluid synoniem staat voor snelheid. Hoe luider, hoe rapper. Bij een elektrische auto is stiller sneller. Dat is totaal het tegenovergestelde van hoe we de rijbeleving tot nu hebben gedefinieerd. Dus als we denken aan de spirituele opvolger van de LFA, zoals we hem voor het gemak in dit gesprek noemen, dan is het niet alleen belangrijk dat de auto snel is. Het gaat evenmin hoe hij klinkt of voelt. We zoeken nieuwe parameters en daarmee gaan we de toekomstige elektromodellen voeden. Zoals de LFA belangrijk was om alle modellen erna karakter te geven, is de nieuwe sportwagen belangrijk voor de elektro-auto’s die volgen.”

Elektrische Lexus LFA
(Afbeelding: Lexus)

Van concept naar productiemodel

Lexus heeft zich ten doel gesteld om in 2030 een volledig modellengamma van elektromodellen aan te bieden. Dat betekent dat de productieversie van de Electrified Sport Concept zeer snel moet komen. Op de vraag wanneer Lexus de definitieve auto uitbrengt, reageert Fotinos niet. Hij geeft wel aan dat de uiteindelijke auto niet veel afwijkt van het eerder dit jaar gepresenteerde studiemodel.

Hij legt uit: “Toen we de conceptversie van de LC presenteerden, kreeg ik de vraag of we hem konden produceren. Als de Electrified Sport Concept. Of het een limited edition wordt zoals bij de LFA het geval was? We hebben goede lessen geleerd over de plussen en minnen met de LFA-achtige benadering. Maar ook met de LC. Ik denk dat mijn persoonlijke gevoel is dat het geven van het gevoel van toegankelijkheid, ‘ik kan er een hebben’, belangrijker is dan ‘sorry, hij is uitverkocht, je hebt het gemist’.”

Video: Lexus LFA in detail

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.