Lexus LC Convertible heeft voor verkoopsucces Hybrideversie nodig
Ga er maar vanuit dat de Lexus LC Convertible op Nederlands kenteken een exclusieve verschijning wordt. De 5,0 liter V8-motor achter de grote grille van de scherpe neus is de reden.
Lexus bouwt de LC Convertible alleen als LC500 en dat betekent dat de cabriolet een enorme BPM-bom in het vooronder heeft. De 464 pk sterke 5,0 liter V8-motor zorgt voor een CO2-uitstoot van 275 g/km, 10 g/km meer dan de Coupé-broer, en dat betekent dat de Nederlandse overheid handenwrijvend elke koper van de LC500 Convertible verwelkomt. Op de LC500 zit 75.000 euro aan belasting, waarvan de overheid er alleen al door BPM 50.000 euro incasseert. Het brengt het prijskaartje van de open LC op exact € 186.995,-. Ter vergelijking, met die tariefstelling is de LC 500 Convertible afgerond 27.000 euro duurder dan zijn voordeligste coupé-broer met de V8-krachtbron.
Hybride-aandrijflijn
De Coupé is er echter ook als LC500h, waarbij de ‘h’ voor hybride-aandrijflijn staat. Door die geëlektrificeerde aandrijflijn stoot de LC500h fors minder CO2 uit, waardoor de Haagse strafbelasting fors minder is. De Coupé kent zodoende een vanafprijs van bijna 124.000 euro, waarvan er slechts 13.000 eurootjes naar de Minister van Financiën gaan. Echter, de hybride-aandrijflijn past niet in de open variant. In de LC Convertible is simpelweg geen ruimte voor de krachtbron met elektromotor en batterij, zo geeft Lexus aan.
10% is V8
De LC500h-versie zou voor een hoger verkoopvolume van de LC Convertible zorgen. Gekeken naar de registraties van de LC als Coupé zijn er momenteel 53 exemplaren op Nederlands kenteken. Slechts 6 daarvan betreffen de V8-versie. De kans is groot dat de Convertibles die we op de weg gaan zijn, hun eerste meters in het buitenland maken, waardoor de koper minder BPM hoeft af te dragen.
Bijzonder en exclusief
Voor wie wel de schatkist wilt verrijken en zich graag in de bijzonder gelijnde, exclusieve LC500 Convertible ziet rijden, is het nieuwste Lexus-model per direct te bestellen. De € 186.995,- kostende cabriolet is er in één uitvoering met een beperkt aantal opties. De rijkere uitrusting verklaart tevens de meerprijs ten opzichte van de Coupé. De cabriolet beschikt over een in 15 seconden te openen of te sluiten softtop, waarvoor keuze is uit twee kleuren (zwart en beige).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow