De eerste volledig elektrische vierwieler van Lexus gaat geen luxe sedan worden. Het merk zou namelijk eerst met een kleine stadsauto op stroom komen.

Lexus LF-SA Concept


Lexus heeft zich voorgenomen om voor 2025 tien volledig elektrische modellen op de markt te hebben. Erg veel vaart lijkt het merk niet achter deze strategie te zetten, want het is nog steeds wachten op het eerste volledig elektrische model van de Japanners. En voor 2020 hoeven we die ook niet te verwachten. Daarnaast zou je denken dat het luxemerk van Toyota met een luxueuze elektrische sedan zou komen, maar dat lijkt ook niet te gaan gebeuren.

LF-SA Concept

Britse autosite Autocar meldt namelijk dat de allereerste elektrische auto een kek klein stadswagentje gaat worden. Deze zou zijn opwachting maken op de Tokyo Autoshow in oktober van dit jaar. Daarnaast moet hij volgens Koji Sato, vice-president van Lexus, erg gaan lijken op het LF-SA Concept dat het merk in 2015 aan het publiek toonde. Al wordt deze wel in een meer productierijpe vorm gegoten voor zijn tweede debuut.

Sato vertelde ook dat de elektrische auto vooral competitief en uitdagend moet zijn, maar verzuimde vervolgens iets te vertellen over de techniek. We weten dus nog helemaal niets over de grootte van het accupakket en hoe krachtig de elektromotor gaat zijn. Het zou zomaar een waterstofauto kunnen worden. Lexus ziet die technologie namelijk als goede optie voor de toekomst.

Lexus LF-SA Concept


Elektromotoren

Een ding is zeker: de auto die binnenkort getoond wordt heeft geen elektromotoren in de wielen. Aan deze technologie werkt Lexus al wel, maar volgens Sato is dit nog lang niet productierijp. Volgens de topman duurt het nog jaren voordat we de elektromotoren in wielen gaan zien.

Daarnaast is het ook zeker dat de 'spindle grille' wederom zijn terugkeer maakt op de elektrische auto's van het merk. Een grille mag dan niet meer een vereiste zijn op elektrische auto's, Koichi Suga, designbaas van Lexus, stelt dat koeling nog steeds nodig is. En aangezien de grille een onderdeel van de identiteit van het merk is, is het zeker dat hij blijft. Al zal dat wel in een andere vorm zijn: "Omdat het een EV is, kunnen klanten iets futuristisch verwachten, iets minder traditioneels."