Lekker voorspelbaar, een nieuwe Porsche 911 Targa
De smaakmaker van Porsche voor de zomer is de 911 Cabriolet met zijn volledig opvouwbare dak. Maar niet voor iedereen, want zoals van de eerdere 911-edities verschijnt ook van de nieuwste Porsche 911 een Targa-variant.
Porsche blijft de 911 Targa trouw, al decennia lang. De Targa is al decennialang een vaste waarde binnen het 911-gamma, ondanks dat-ie ontstond als alternatief voor de cabriolet. Porsche hield namelijk rekening met een veranderende wetgeving in de Verenigde Staten – de grootste cabrioletmarkt in de jaren zestig – waarbij open auto’s dezelfde botsveiligheid zouden moeten bieden als auto’s met een vast dak. Ook toen de 911 Cabriolet in de jaren tachtig verscheen, bleef de 911 Targa bestaan en zodoende worden de twee al jaren naast elkaar aangeboden. Met succes zo blijkt, want de Duitsers blijven een nieuwe generatie uitbrengen.
Coupé, Cabriolet en…
De nieuwste editie druppelt deze zomer de showroom binnen. Hij volgt na de lancering van de Coupé en Cabriolet in 2019 en kenmerkt zich opnieuw door een vaste achteruit en een open dakdeel boven de twee voorstoelen. De dakconstructie neemt de nieuwste 911 Targa van zijn voorganger over. Op de carrosserie van de Cabriolet heeft de Targa direct achter het portier een rolbeugel en een vaste achterruit. Door op een knop te drukken gaat de achterruit omhoog en verdwijnt het dakpaneel tussen de voorruit en de rolbeugel achter de tweede zitrij. In negentien tellen opent of sluit het dak.
Vierwielaandrijving
De 911 Targa van de 992-generatie is er bij de marktintroductie als ‘4’ en als ‘4S’, waarbij de 4 uiteraard voor vierwielaandrijving staat. De S maakt het verschil in krachtbron. De 911 Targa 4 komt voor de dag met een dubbelgeblazen 3,0-liter zescilinder boxermotor, goed voor 385 pk en 450 Nm. Daarmee zet de 911 Targa 4 een tijd voor de sprint 0-100 km/h in 4,2 tellen (met optioneel Sport Chrono Pakket) neer. Hij haalt 289 km/h. De 911 Targa 4S beschikt over een 450 pk variant van de zescilinder boxermotor. Het motorblok genereert een koppel van 530 Nm. De acceleratie van stilstand tot 100 km/h rondt de Targa 4S in 3,6 tellen af, eveneens met het optionele Sport Chrono Pakket. De top bedraagt 304 km/h.
PDK of toch handbak
Aan de krachtbron koppelt Porsche een achttraps automaat met dubbele koppeling, bij Porsche PDK genaamd. De transmissie kan desgewenst worden vervangen door een handgeschakelde versnellingsbak met zeven verzetten, die volgens de fabrikant nieuw ontwikkeld is.
Automatisch liftsysteem
Op de Turbo S, waarvan later een reguliere Turbo komt, biedt Porsche de Smartlift-functie aan. Die verschijnt ook op deze Targa. Het liftsysteem kan nu op basis van locatiebepaling automatisch worden geactiveerd, zodat de chauffeur op vaste punten niet elke keer weer de techniek handmatig hoeft te bedienen.
Prijs Porsche 911 Targa
De levering van de nieuwe 911 Targa start in augustus. Wie ook op daadwerkelijk dat moment wil gaan rijden, kan de open tweezitter per direct bestellen. Als Targa 4 kost het nieuwste 911-model € 168.200,-, inclusief PDK-transmissie. Voor de Targa 4S vraagt de dealer € 182.700,-. De meerprijs van de PDK-versnellingsbak ten opzichte van de handbak bedraagt 3.300 euro, wat het prijskaartje van de Targa 4S met PDK op € 186.000,- brengt.
911 Targa Special Edition
Nog voordat de Porsche 911 Targa op de markt verschijnt, kondigt de sportwagenbouwer een gelimiteerde editie aan. Van de speciale jubileumversie worden de specificaties in een later stadium bekend gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420