LC 500 is nieuwe sportcoupé Lexus
Wie de LC 500 ziet als opvolger van de spectaculaire LFA met V10-motor heeft het mis. Lexus positioneert de luxueuze 2+2 sportcoupé als tegenhanger van de BMW 6 Serie en Mercedes-Benz AMG GT.
Ten opzichte van het studiemodel LF-LC (Lexus Future-Luxury Coupe) uit 2012 zijn er nauwelijks cosmetische wijzigingen te bespeuren bij de productieversie. Wat techniek betreft is dat een ander verhaal, want waar de LF-LC een zogeheten Avanced Lexus Hybrid Drive-aandrijflijn met 500 pk aan boord had, daar moet de LC 500 het stellen met een 477 pk en 530 Nm sterke 5,0 liter atmosferische V8. Inderdaad diezelfde V8 die Lexus ook gebruikt in de RC F en GS F.
“Lexus heeft de techniek voor een snellere LC 500 in huis”
Of er in de toekomst nog een krachtigere hybride variant bij komt (LC 500h), kan Lexus op dit moment nog niet bevestigen. De techniek voor een aandrijflijn met meer power heeft Lexus in ieder geval in huis. De achtpitter is gekoppeld aan een tientraps automaat met enkele koppeling. De GS F en RC F hebben nog een achttraps automaat aan boord. Volgens Lexus schakelt de tientraps transmissie net zo snel als een automaat met dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 4,5 tellen een feit, net zo snel dus als de RC F.
Lexus bouwt de LC 500 op een compleet nieuw platform dat de basis vormt voor alle toekomstige Lexus-modellen met achterwielaandrijving en de motor voorin. De coupé is 4.76 meter lang, 1,92 meter breed en slechts 1.345 mm hoog. Ook aan de voorzijde van dit model gebruikt Lexus de inmiddels bekende forse ‘spindle grille’ en L-vormige lichtunits. De Japanse autobouwer geeft in ieder geval wel aan dat de LC 500 als eerste het nieuwe multimediasysteem krijgt met snellere software en betere graphics.
Standaard krijgt iedere LC 500 een Mark Levinson Premium Surround System en het Lexus Safety System+. Dat laatste bestaat uit een botspreventiesysteem (Pre-Crash Safety), rijbaanhulp (Lane Keep Assist), een grootlichtassistent (Automatic High Beam) en adaptieve cruise controle (Adaptive Cruise Control).
“De V8 is gekoppeld aan een tientraps automaat”
De LC 500 vormt het derde sportieve model van Lexus op korte termijn. Voor de 2+2 coupé introduceerde Lexus namelijk nog de RC F en GS F. De LC 500 debuteert op de autoshow van Detroit. “Hij gaat zeker komen, al is nog niet bekend wanneer hij hier op de markt komt. Ook de prijs wordt pas later vrijgegeven”, aldus de Nederlandse woordvoerder. Een gelijk gemotoriseerde BMW 6 Serie (650i met 450 pk) kost in ieder geval een kleine 120 mille en de AMG GT is er vanaf 150 mille.
https://www.youtube.com/watch?v=EAUG6E1nVO0
<br>
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam