Land Rover plugt driecilinder met stekker in Discovery Sport PHEV
Daar zijn ze hoor. Na maanden wachten maakt Land Rover zich op voor de levering van de Discovery Sport met plug-in hybride-aandrijflijn. Het is voor het eerst dat Land Rover in de ‘Disco’ een PHEV hangt.
Maar wie op de bips van de SUV kijkt, ziet dat weliswaar voorin een driepitter hangt, achterop een schildje prijkt met de vermelding P300e. Dat betekent dat het torretje voorin 300 pk levert. Dat klopt deels, want het gaat hier om het systeemvermogen. Dankzij de ondersteuning van een elektromotor levert de PHEV-aandrijflijn tot 300 pk. Het koppel bedraagt 540 Nm.
P300e heeft ingekorte viercilinder
De driecilinder heeft een inhoud van 1497 cc. Hij stookt benzine, beschikt over een turbo en is goed voor 200 pk. De krachtbron is afgeleid van de viercilindermotor die in de andere types van de SUV verkrijgbaar is. De Engelsen laten gewoon een cilinder achterwege om tot de driecilinder te komen. Aan de verbrandingsmotor koppelt Land Rover een elektromotor met een vermogen van 80 kW (109 pk) , die zijn energie haalt uit een onder de achterbank gemonteerde lithium-ion batterij. De capaciteit bedraagt 15 kWh. Het is voldoende om de PHEV een elektrische actieradius van 62 km op papier te geven.
Vol-elektrisch rijden
Op puur elektrokracht kan de P300e tot 135 km/h rijden. Daarboven springt automatisch de verbrandingsmotor bij. De bestuurder kan – tot op zekere hoogte – kiezen waar de trekkracht vandaan moet komen. In de standaard-rijstand Hybrid maakt de aandrijflijn gebruik van beide energiebronnen en schakelt de techniek tussen benzine- en elektromotor, of zet beide krachtbronnen in. In de rijstand EV, wat uiteraard staat voor Electric Vehicle, zal de techniek alleen op de elektromotor rijden zolang er voldoende acculading is. Wil de bestuurder enkel op de geblazen driecilinder rijden, dan kan de Save-modus geselecteerd worden. De elektrische ondersteuning wordt gereserveerd, voor bijvoorbeeld het rijden in de stad op een later moment.
Fors zwaarder
De aanwezigheid van de elektromotor, bekabeling en het accupakket maakt de geëlektrificeerde Disco precies 268 kg zwaarder. De SUV weegt als PHEV 2168 kg. Deze Disco Sport mag bovendien minder trekken. Het geremd aanhangwagengewicht bedraagt 1600 kg, 400 kg minder dan voor de viercilinders zonder stekkeraansluiting. Wellicht een voor Land Rover-rijders belangrijk gegeven: de doorwaadhoogte van de plug-in hybride is exact gelijk aan die van de benzinetypes, namelijk 600 mm.
Qua prestaties zet de P300e een stap voorwaarts. De sprint van 0 naar 100 km/h voltrekt de SUV in 6,6 seconden, wat 2,4 tellen rapper is dan de 200 pk sterke versie met viercilinder. De top ligt met 209 km/h een fractie hoger. Land Rover biedt de Discovery Sport P300e alleen als vijfzitter aan. Door het aanwezige elektropakket is er geen ruimte voor een derde zitrij.
Krachtigste versie is voordeligste versie
De importeur geeft aan dat de Discovery Sport met P300e-badge per direct leverbaar is. De prijslijst start bij 55.230 euro, waarmee de PHEV ook de voordeligste versie binnen het Sport-programma is.
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste