Coachbuilding, het fenomeen komt met mondjesmaat terug, maar van een echte comeback is nog geen sprake. Helaas, vonden we in 1992, want in de bijzondere Lancia Hyena Zagato zagen we een wegbereider. Een auto die liet zien welke weg de Europese industrie moest inslaan.

Lancia Hyena 1

Lancia Hyena

De Hyena – een Lancia Delta HF Integrale met een coupékoetswerk van aluminium – was het geesteskind van de Nederlander Paul Koot en zou in een oplage van 75 stuks worden gebouwd. Een succes was het niet, want de productieteller bleef uiteindelijk op 24 exemplaren steken. Misschien lag het aan de prijs. De Hyena moest in Nederland tweehonderdduizend gulden kosten.

En toch, toenmalig Autovisie-hoofdredacteur Ton Roks vond de Lancia: “Een oogstrelend mooie coupé […] Kort en gedrongen, als een gebalde vuist, klaar om met een enorme energie door de atmosfeer te worden geslagen. Strak en functioneel, maar ook sierlijk. Zonder bumpers, als een wedstrijdmachine, geen poespas.”

"De Hyena is een prachtig concept. Een idee dat de moeite waard is herhaald te worden."

Op het scherp van de snede kon hij de Hyena nog niet rijden, maar snel was het coupeetje zeker. Zijn geblazen viercilinder produceerde 210 pk en hoefde slechts 1.150 kg mee te slepen, 200 kg minder dan in de Delta HF Integrale. En wie met die laatste ooit tot op de bodem is gegaan, weet hoeveel potentie daarin zit.

“De Hyena is een prachtig concept”, aldus Roks. “Een idee dat de moeite waard is in eindeloze variaties herhaald te worden. Neem een onderstel, van een kwieke sedan is goed genoeg, en laat het door een gerenommeerde carrossier van een bloedmooie koets voorzien. Het startschot is gegeven. Op naar de Alfa 155 Q4 Sprint Zagato, de VW Coupé VR6 Karmann en fantaseer zo maar door.”

Klik hier om het originele artikel te bekijken

Hyena1