Koolstofvezel, of carbon fiber, is niet langer alleen voorbehouden aan supercars. In steeds meer auto's is het sterke lichtgewicht materiaal te vinden. Toch wordt het wel een supercar die het materiaal ook voor het eerst in het motorblok krijgt, als het aan Lamborghini ligt.

Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce - Autovisie.nl - 2Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce - Autovisie.nl - 2


Drijfstang

Het materiaal zal niet meteen gebruikt worden voor een compleet motorblok. CEO Stefano Domenicali verwacht dat koolstofvezel eerst gebruikt gaat worden voor een aantal onderdelen. Domenicali noemt in een interview met Amerikaanse nieuwssite Automotive News drijfstangen als voorbeeld. Het gewicht daarvan zou door gebruik te maken van carbon bijna halveren. Het vermogen moet volgens de CEO als gevolg ook toenemen.

LEES OOK: LAMBORGHINI AVENTADOR MIURA HOMAGE EERT GROOTVADER

Opvolger Aventador

Het zal nog een aantal jaar duren voordat we de techniek toegepast gaan zien. De ontwikkelingsbaas van Lamborghini, Maurizio Reggiani, noemt de opvolger van de Aventador als een mogelijke kandidaat voor de lichtgewicht drijfstangen. Als de Aventador net als zijn voorganger Murciélago acht jaar op de markt is, zou het betekenen dat die nieuwe auto in 2019 op de markt komt. De techniek komt niet uit Italië, maar uit de Verenigde Staten. En klein team van Lamborghini werkt in de stad Seattle aan aan de ontwikkeling en toepassing van koolstofvezel.

Aluminium

In de racerij wordt ook gebruikgemaakt van lichtgewicht drijfstangen, maar daar zijn ze vaak van aluminium of titanium. Er zit ook een groot nadeel aan: ze gaan vaak minder lang mee dan stalen exemplaren. De carbon drijfstangen zouden door de nieuwe productiemethode van Lamborghini minimaal zo duurzaam moeten zijn als stalen exemplaren.

Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce - Autovisie.nl - 1Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce - Autovisie.nl - 1