Lamborghini's eerstvolgende model wordt geen nieuwe supercar met middenmotor, maar een volledig elektrische vierdeurs GT. Hij wordt gebaseerd op een concept uit 2008 en moet in 2025 het levenslicht zien.

Lamborghini Estoque


Met de Lamborghini Urus heeft de Italiaanse sportwagenfabrikant een nieuwe markt aangeboord. Één die flink wat centen opbrengt. De heren uit Sant'Agata Bolongese trekken hun les hieruit, en past de strategie opnieuw toe. Door de steeds strenger wordende wetgevingen omtrent CO2-uitstoot moet het merk kijken naar elektrische voertuigen. Dat doet het met een volledig elektrische 2+2 GT. Waarom geen volledig elektrische supercar? Omdat een 2+2 een grotere markt bedient en er dus meer geld mee te verdienen valt. Dat geld kan dan weer gebruikt worden voor de verdere ontwikkeling van de technologie.

Argumenten

Dit beweert Maurizio Reggiani, Lamborghini's R&D baas, tegenover Autocar. Hij zet de argumenten voor een EV kracht bij door te zeggen dat de timing voor een elektrische auto van Lamborghini precies goed is. Daarnaast is de keuze voor een 2+2 GT handig omdat deze op het PPE-platform gezet kan worden. Deze wordt op dit moment gebruikt voor de Porsche Taycan en de aankomende Audi e-tron GT. Dat scheelt in de kosten voor de ontwikkeling.

Volgens Reggiani helpt het ook mee dat mensen minder heftige prestaties verwachten van een 2+2 Grand Tourer dan van een volledig elektrische supercar. Het aankomende model moet snel zijn, maar hoeft geen absurde sprinttijden neer te zetten. Dat neemt niet weg dat de verwachtingen voor een elektrische auto van Lamborghini hoog zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld een bereik van minimaal 500 kilometer.

Lamborghini Estoque


Supercondensator

Voor de ontwikkeling van de GT kijkt Lamborghini zeker naar de Sián. Deze hypercar werd vorige maand getoond en maakt geen gebruik van standaard accu's voor stroomopslag. De Sián heeft een supercondensator die drie keer zoveel stroom kan opslaan dan een normale accu terwijl hij drie keer minder weegt dan een reguliere batterij met vergelijkbare output. Het is dan ook best mogelijk zijn dat deze nieuwe technologie terug te vinden zal zijn in het nieuwe model.

Het grappige aan het hele verhaal is dat de vierdeurs GT gebaseerd wordt op een concept dat Lamborghini in 2008 al toonde: de Estoque. Destijds vertelden de Italianen dat hij in 2012 het levenslicht zou zien en dat hij de V10 uit de Gallardo meekreeg. Uiteindelijk kwam er niets van die plannen terecht.