Autovisie
Autovisie Nieuws 12 jan 2022

Ouderdom Huracan en Aventador in verkoopcijfers zichtbaar

Met een afzet van 8405 stuks in 2021 wist Lamborghini weliswaar een nieuw verkooprecord neer te zetten, het legt ook een probleem bloot. De vraag naar de Huracan en Aventador daalt sterk.

Dat is niet verwonderlijk. De twee raken inmiddels behoorlijk op leeftijd. De Aventador verscheen in alweer 2011 en de Huracan kwam daar in 2014 achteraan. Van laatstgenoemde productielijn moet de vorig jaar gepresenteerde STO-uitmonstering de schade beperken. De fors duurdere uitvoering zal de lagere Huracan-afzet moeten redden. Van het topmodel met V12-motor is bekend dat rond juli het laatste exemplaar uit de gelimiteerde Ultimae-serie wordt gebouwd. Dan houdt de Aventador op te bestaan.

Lamborghini Countach

Countach onderweg

De bouw van de tot 112 stuks gelimiteerde Countach loopt dan nog door. In verkoop- en productievolume is dat veel minder dan vorig jaar, in omzet weet de autobouwer de boel goed te compenseren. Een Countach kost vier keer zoveel als een Aventador. Plus, Lamborghini liet alle 112-kopers vorig jaar de aanbetaling van een miljoen euro doen, om pas dit jaar het resterende bedrag van 1,2 miljoen euro te incasseren. Dat staat goed op de balans van de sportwagenbouwer uit Sant’Agata Bolognese.

Overstap op plug-in hybride

Lamborghini maakt zich inmiddels op voor de lancering van de Aventador-opvolger. De sportwagen staat als coupé voor 2023 gepland. Hij krijgt, zoals Autovisie al eerder onthulde, een kersverse V12-motor met ongeveer hetzelfde slagvolume. Het is een plug-in hybride-aandrijflijn met potente elektromotor en accupakket. De stekkeraansluiting moet Lamborghini helpen om de CO2-waarde van zijn modellengamma sterk te reduceren. Ook de vervanger van de Huracan komt er met een plug-in hybride-aandrijflijn, net als de Urus dit jaar. De Huracan-opvolger krijgt in vergelijking met de Aventador-vervanger een afwijkende benzinemotor. Dat wordt of een V8- of zelfs een V6-blok. Lamborghini heeft al te kennen gegeven dat de V10-krachtcentrale niet terugkeert. De nieuweling staat voor 2024 op de agenda.

Lamborghini stevent opnieuw af op verkooprecord

Dit zijn Lamborghini’s plannen voor de komende jaren

De twee sportwagens worden ditmaal technische broers, aangezien het voor de Huracan-opvolger niet kan terugvallen op de toekomstige (elektrische) Audi R8. Lamborghini heeft de uitzonderingspositie gekregen om één platform voor de vervangers van de Huracan en Aventador te ontwikkelen. De opvolgers van de nieuwkomers stappen over op een elektrische aandrijflijn, zoals de vervanger van de Urus dat ook krijgt.

Lamborghini Nederland België
2021 40 registraties 56 inschrijvingen
2020 35 registraties 40 inschrijvingen

Verdeling verkoopvolume

Afgelopen jaar wist de Huracan 2586 kopers te trekken. Precies 798 personen stapten in de Aventador. De succesvolste Lamborghini was wederom de Urus, waarvan er 5021 exemplaren de showroom verlieten. De SSUV zal zich binnen afzienbare tijd kronen als best verkochte Lamborghini ooit. De Huracan draagt nu die titel.

Regio-records

Met 405 stuks wist de fabrikant 13 procent meer auto’s dan in 2020 te verkopen, wat resulteert in een nieuw verkooprecord. Lamborghini zit er exact 200 auto’s boven het oude record uit 2919. Het merk wist in de drie regio’s met dubbele cijfers te groeien. In Amerika nam de afzet met 14 procent toe, in Asia Pacific met 14 procent en in EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) nog altijd 12 procent. Puur naar land gekeken is de Verenigde Staten met 2472 units de grootste. China staat op twee met 935 eenheden. Voor Duitsland (706) is de derde plek. Groot-Brittannië (564) en Italië (359) completeren de top 5.

Verkoopcijfers Lamborghini

  • 2021   8405
  • 2020   7430
  • 2019    8205
  • 2018    5750
  • 2017    3815
  • 2016    3457
  • 2015    3245
  • 2014    2530
  • 2013    2121
  • 2012    2083
  • 2011    1602
  • 2010    1302
  • 2009    1515
  • 2008    2430
  • 2007    2406
  • 2006    2087
  • 2005    1600
  • 2004    1592
  • 2003    1305
  • 2002    424
  • 2001    297
  • 2000    296
  • 1999    264