Lamborghini vecht voor voortbestaan V12
Met de steeds strenger wordende milieu-eisen en de groei van elektrificatie in auto’s lijkt de V12 ten dode opgeschreven. Niet als het aan Lamborghini ligt. De Italianen springen in de bres om de twaalfcilinder te behouden.
Zo’n beetje elk topmodel dat ooit uit de Lamborghini-fabriek in Sant’Agata rolde deed dit dankzij het vermogen dat een V12 hem leverde. Het is dan moeilijk voor te stellen dat de opvolger van de Aventador het met minder cilinders zou moeten doen. Het is een toekomstbeeld waar ze bij Lamborghini ook niet aan willen, maar de hoge heren bij de Volkswagen Group zien dat anders.
Porsche
Met het oog op de strengere milieu-eisen voor auto’s vinden ze het bij Volkswagen een beter idee als Lamborghini van de V12 afstapt. Hiervoor in de plaats zou dan de nu in ontwikkeling zijnde vierliter V8 van Porsche gemonteerd kunnen worden. De Urus doet het immers ook met een vierliter V8 en die verkoopt er echt niet minder om. Maar het gaat Lamborghini niet zo zeer om het geld. Zoals ze eerder al aangaven gaan ze niet blindelings voor groei, de Italianen willen exclusieve auto’s bouwen.
Daarom geven ze nu aan dat ze de V12 prima kunnen redden. Hiervoor is volgens de techneuten van een investering van ongeveer 50 miljoen euro voor nodig. Daarna voldoet hij aan de EU7-norm en kan hij dus voorlopig weer mee. De Duitse eigenaren van Lamborghini schatten die kosten toch iets hoger in. Ze gokken dat het toekomstproof maken van de Aventador, inclusief nieuwe motor, op ongeveer 800 miljoen euro uitkomt. Een flink verschil met de kostenraming die Lamborghini voorstelde.
Besluiteloosheid
Gevolg van de impasse tussen de Volkswagen Group en Lamborghini is dat de opvolger van de Aventador maar uitgesteld blijft worden. In eerste instantie zou hij volgend jaar al moeten komen, maar door de besluiteloosheid moeten we nu tot 2024 op het nieuwe model wachten. Daardoor verschuift de nieuwe Huracán alweer naar 2025. Overigens zal deze hoogst waarschijnlijk afstand moeten doen van zijn V10. Hiervoor komt een hybride V8 voor in de plaats. En met een vermogen van rond de 800 pk is het maar de vraag of Huracán-kopers dit erg vinden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste