Lamborghini Urus krijgt twinturbo achtcilinder
De Lamborghini Urus, de aankomende SUV van het Italiaanse sportwagenmerk, krijgt een twinturbo V8 en komt in 2018 op de markt. Dat heeft Lamborghini-directeur Stephan Winkelmann bevestigd.
Tegen het Britse Autocar zei Winkelmann dat de Urus niet leverbaar zal worden met een V10 of een V12, maar een 4,0 liter twinturbo V8 zal krijgen. Volgens de Lamborghini-topman is dit “een grote stap” voor zijn merk, dat tot nu toe heeft vastgehouden aan grote atmosferische motoren.
“We hebben besloten dat een turbomotor de beste optie is voor een sportieve SUV”, aldus Maurizio Reggiani, hoofd ontwikkeling bij Lamborghini. “Het is belangrijk om veel koppel te hebben, zowel voor een snelle acceleratie als bij offroadgebruik van de auto.”
Reggiani: “De motor wordt niet gebruikt door een ander merk, alleen door Lamborghini. De auto moet de krachtigste SUV in zijn klasse worden, dus hadden we een krachtbron nodig die alleen voor Lamborghini is ontwikkeld.”
“De Urus zal een echte supersporter in SUV-vorm zijn”
Volgens Winkelmann wordt de Urus de snelste in zijn klasse. “Hij zal de sterkste motor hebben en hij zal ook een echte supersporter in SUV-vorm zijn. Ja, de auto zal zijn mannetje staan in het terrein, maar hoe hij rijdt op de weg is veel belangrijker.”
“We zijn bijna klaar met ontwerp van de carrosserie”, gaat Winkelmann verder. “We moeten alleen nog een paar kleine aanpassingen doen. Als je de definitieve auto ziet, zul je gelijk denken aan de rode Urus-concept die we in Peking hebben laten zien.”
Daarbij wordt de Urus zo ontworpen dat er plaats is voor batterijen en elektrische motoren. Volgens Winkelmann komt er mogelijk een plug-in hybridevariant. De productieversie van de Urus wordt waarschijnlijk eind 2017 of begin 2018 onthuld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd