Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!
Daar is-ie dan, de gloednieuwe Lamborghini Revuelto. Vanochtend konden we het model al op uitgelekte beelden zien. Nu is de opvolger van de Aventador in vol ornaat te aanschouwen.
Niet alleen het volledige design is nu te zien, ook weten we meer specificaties van de aandrijflijn. Belangrijke informatie, het is immers de eerste plug-in-hybride van Lamborghini.
De Revuelto is Lamborghini’s eerste plug-in hybride
Achter de voorstoelen, onder de motorkap, ligt een atmosferische 6,5-liter V12 die hulp krijgt van drie elektromotoren. De aandrijflijn van de Lamborghini levert 1.001 pk. De krachten worden verdeeld over alle vier de wielen. De V12 is goed voor 813 pk bij 9.250 toeren per minuut, de rest van het vermogen is te danken aan de elektromotoren.
De aandrijflijn werd eerder al door Lamborghini naar buiten gebracht. Toen was nog niet bekend dat deze set-up in de Revuelto zou verschijnen.
De drie elektromotoren zijn gekoppeld aan een accu met een capaciteit van 3,8 kWh. De elektromotoren zijn dan ook niet echt bedoeld om elektrisch mee te rijden – al kan dat wel tot 10 kilometer, maar meer om een flinke boost te geven en wat CO2-uitstoot te besparen. Het accupakket is in 6 minuten weer volledig op te laden. Mede door de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten sprint de nieuwe supercar van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 350 kilometer per uur.
De Lamborghini Revuelto heeft 13 rijmodi. In EV-modus heb je 180 pk op de voorwielen en kan je 10 kilometer elektrisch rijden.
Het design van de nieuwe Lamborghini Revuelto is typisch te herkennen als een Lamborghini. Met koplampen die lijken op de Sian en achterspatborden die lijken op die van de Diablo, is het onmiskenbaar een auto van de Italiaanse fabrikant.
In het interieur zijn digitale schermen geplaatst van 12,3 en 8,4 inch, waarvan de grootste achter het stuur is te vinden. De bijrijder krijgt ook een schermpje van 9,1 inch om bijvoorbeeld de snelheid en het toerental te zien.
Wat het model kost en wanneer de eerste exemplaren uitgeleverd worden, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?